نطق پیش از دستور دکتر قائدی - مورخ 26 خرداد 99 عرض سلام و ادب و احترام خدمت همه همکاران گرامی در شورای اسلامی شهر، شهردار محترم، معاونین و مدیران و پرسنل خدوم شهرداری کلان شهر شیراز و اصحاب محترم رسانه و دیگر عزیزان حاضر در این جلسه و تسلیت عرض می کنم فرا رسیدن 28 خرداد سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) را خدمت همه عزیزان . همانطور که تمامی عزیزان استحضار دارند تحریم های ظالمانه غرب و تنشهای سیاسی و اقتصادی در دنیا و منطقه، و اخیرأ هم شیوع ویروش کرونا، وضعیت اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار داده و شرایط سختی را از نظر اقتصادی به مردم تحمیل نموده است. هر چند که تمام تلاش مسئولین نظام و دولت برای حل مشکلات و کاهش فشار اقتصادی بر جامعه میباشد، اما عبور از این بحران نیازمند همدلی و همراهی همه آحاد جامعه از جمله مسئولین و مردم میباشد. این شرایط اقتصادی کشور و نوسانات نرخ ارز و به تبع آن نوسانات قیمتهای بازار، شهرداری ها را نیز با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است و هزینه های شهرداری بخصوص هزینه های جاری و عمرانی را بشدت افزایش داده است علیرغم اینکه منابع درآمدی شهرداری از جمله عوارض ساختمانی افزایشی متناسب با نرخ رشد هزینه ها نداشته است. بنابراین شرایط درآمدی و تأمین هزینه های نگهداری و توسعه شهری نسبت به سالیان گذشته بسیار سخت تر شده است و عرصه بیش از پیش تنگ تر شده است. بنابراین توسعه عادلانه و متوازن زیرساختهای شهری نیازمند بررسی بیشتر و نیازسنجی اصولی و تعیین اولویت اجرایی میباشد تا مدیریت بهینه هزینه در شهرداری صورت پذیرد. علاوه بر این، نوسانات قیمت فرایند انتخاب پیمانکار برای اجرای پروژههای عمرانی را نیز با چالش مواجه کرده است چرا که غیر واقعی بودن قیمت های فهرست بها از یک طرف و عدم پیشبینی شرایط آینده اقتصادی و نیز محدودیت های شهرداری در پرداخت به موقع مطالبات از طرف دیگر، باعث شده است که پیمانکاران نیز رغبتی به شرکت در مناقصه را نداشته باشند و یا در صورت شرکت در مناقصه، قیمت های بسیار بیشتری نسبت به مبلغ برآوردی در نظر بگیرند که از ضوابط برگزاری مناقصه عدول نماید. لذا گاهأ پروسه برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار برای پروژهای پس از چندین بار تجدید مناقصه ماهها به طول می انجامد و عملأ بخشی از زمان و انرژی شهرداری برای این قضیه صرف می شود. در همین راستا تشکیل شورای فنی شهرداری میتواند به حل برخی از این مشکلات کمک نماید. افزایش بی رویه قیمت زمین و هزینه های هنگفت موردنیاز برای آزادسازی املاک مورد مسیری پروژهها و مسائل پیچیده حقوقی و تملکی که مانع بزرگی برای اجرای پروژههای شهری میباشد را نیز به موارد فوق اضافه کنید. با وجود تمامی مشکلات ذکر شده، قطار توسعه زیرساختهای شهری و پروژه های عمرانی شهرداری هیچگاه متوقف نشده و با قدرت و سرعت مناسبی به مسیر خود ادامه داده است. شورا پنجم و شهرداری در طی سه سال گذشته سعی کرده است از تمام ظرفیتهای لازم برای تأمین منابع درآمدی و مدیریت هزینه بر اساس نیازهای شهر و شهروندان استفاده نماید و توسعه زیرساختهای شهری در همه زمینهها را با رویکرد متفاوتی دنبال نماید. نگاهی به بودجه سالیانه و عملکرد بودجه سالهای گذشته شهرداری به خوبی بیانگر میزان فعالیت ها و اقدامات عمرانی شهرداری میباشد و در واقع آمار و ارقام بودجهای به عنوان برنامه سالانه شهرداری، خود به نوعی زبان گویای عملکرد شهرداری برای عمران شهری است. در این راستا پروژههای عمرانی مستمر شهرداری که به نوعی تأثیرات مستقیم بر زندگی شهروندان داشته و جزو خدمات زیربنایی و اساسی شهر میباشد، همواره در برنامه اجرایی قرار داشته است. لولهگذاری، پیاده روسازی، آسفالت معابر، احداث پارک و فضای سبز شهری، احداث پل عابر پیاده، احداث اماکن فرهنگی و ورزشی و صدها پروژه دیگر در سطح شهر شیراز سالانه انجام شده است که بخش زیادی از بودجه شهرداری را به خود اختصاص داده است هر چند که شاید در نگاه اول بخاطر پراکندگی و توزیع این پروژهها در مناطق مختلف به چشم نیاید اما تجمیع آنها و تأثیرگذاری پروژههای انجام شده، اهمیت آنها را به خوبی نشان میدهد و حکایت از توجه به زیرساختهای محلات دارد. در زمستان و بهار اخیر علیرغم بارندگی های زیاد، نسبت به گذشته مشکلات کمتری را در سطح شهر شاهد بودیم که این بخاطر اقدامات مناسب برای مطالعات آبهای سطحی و لولهگداری و جدول و کانیوو گذاری گسترده در سطح شهر میباشد. یکی از مسائلی که همه شهروندان با آن درگیر هستند موضوع وضعیت نامناسب روسازی معابر میباشد که در این شرایط بحرانی درآمدی برای شهرداری، اقدامات جهادی برای حل موضوع توسط شهرداری انجام شده و در حال انجام میباشد بطوری که تا پایان شهریور ماه سال جاری بیش از دو میلیون مترمربع روکش و تراش و ترمیم آسفالت معابر شهری شامل معابر اصلی و فرعی و کوچهها انجام خواهد شد که واقعأ حمیت و عزم شهرداری و شورا برای خدمت رسانی مطلوب به شهروندان را میرساند. اما علاوه بر پروژههای متداول، پروژههای تأثیرگذار و شاخص زیادی توسط شهرداری اجرا شده و یا در دست اجرا میباشد که در راستای توسعه شهری و تکمیل زیرساختها و با رویکرد تقویت شهر انسان محور میباشند. نگاهی اجمالی به بخشی از این پروژه ها نشان می دهد که از ابتدای فعالیت شورای پنجم تلاش اعضای شورای شهر و مدیریت شهری بر این بود تا پروژه های نیمه تمام از دور قبل از جمله تقاطع غیر همسطح جوادیه، فاز اول تقاطع غیر همسطح شهید رودکی، تقاطع غیر همسطح امیرکبیر مطهری، رحمت، فرهنگسرای استاد محمد بهمن بیگی، فرهنگسرای حکمت، زیر گذر گلستان و... که واقعا اخلاق انسانی هم ایجاب میکرد تا ادامه روند اجرایی این پروژه ها از سر گرفته شود و علیرغم شرایط خاص اقتصادی موجود در کشور بحمدالله توانستیم این پروژه ها را به سرانجام رسانده و تقدیم شهروندان عزیز شیرازی کنیم. علاوه بر اتمام پروژه های نیمه تمام، با تلاش همکارانمان در شورا و شهرداری و در جهت عمران و آبادانی هرچه بیشتر کلانشهر شیراز پروژه های مهمی اجرا و یا در حال اجرا هستند که از جمله این پروژه ها می توان پروژه هایی چون تقاطع غیر همسطح استاد محمد بهمن بیگی، فاز دوم تقاطع غیر همسطح شهید رودکی، بزرگراه مهندسین، زیرگذر جنوبی علی بن حمزه(ع)، تقاطع غیر همسطح استاد دکتر خدادوست، چپگرد صدرا، پردیس سینمایی جوان، پل صداقت، ساماندهی، فاز دوم پروژه خلیج فارس، فاز یک مجتمع آموزشی شهروند و.... را نام برد. همانگونه که مستحضر هستید شیوع ویروس کرونا و تحت تاثیر قرار دادن وضعیت درآمدی شهرداری و همچنین ضرورت تعیین پروژه های مهم برای تخصیص بودجه، باعث شد تا در کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورا ، 20 پروژه مهم عمرانی به عنوان پروژه های اولویت دار مشخص، و با بررسی های لازم مورد تایید کمیسیون قرار گیرند که این پروژه ها در راستای توسعه شهر و توجه به نیازهای شهر و شهروندان اولویت بندی شده اند . پروژه هایی چون احداث کنار گذر و زیرگذر نیایش، اصلاح هندسی میدان مطهری، تقاطع رحمت-احمدبن موسی(ع)، تقاطع نواب- کمربندی، تقاطع خرامه- کمربندی، تکمیل تقاطع شهید فرصتیان، تقاطع جام جم، تعریض پل سلمان فارسی و احداث زیرگذرهای ساحلی، تعریض پل شهید علیپور (پل گچی)، پل صداقت، بهسازی و ایمن سازی کمربندی و کنار گذر دانش آموز ، تکمیل تقاطع یادگار امام(ره)، تقاطع باهنر- پاسداران، بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی، تقاطع کوثر- خلیج فارس، تقاطع هفت تن- چهل مقام، توقفگاه 113 هکتاری ماشین های سنگین باری، چپگرد صدرا و تکمیل تقاطع شهید رودکی، از جمله پروژه های عمرانی اولویت دار شهرداری شیراز در سال 99 می باشند.البته پیش از این نیز 27 پروژه شاخص عمرانی از سوی شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری مشخص شده بود البته با احتساب پروژه هایی که برای مناطق و سازمانها در نظر گرفته شده، این تعداد به یکصد پروژه می رسد. این نوید را هم به شهروندان عزیز بدهیم که کلنگ زنی خط 3 مترو و در واقع توسعه غربی خط یک مترو نیز به زودی در دستور کار قرار می گیرد. همچنین در مکمل بحث مترو پروژه تراموا را داریم که این پروژه با توجه به تحت پوشش قرار دادن محور گردشگری و زیارتی شهر، نقش مهمی در جذب گردشگر و رونق اقتصادی ایفا خواهد کرد و انتظارمان از استاندار محترم فارس جناب دکتر رحیمی و دیگر مدیران عزیز سایر دستگاههای اجرایی این است که مساعدت لازم در خصوص این پروژه را داشته باشند تا انشااله با همکاری همه دوستان شاهد راه اندازی تراموا در شیراز و به عنوان اولین کلانشهر در کشور باشیم و قطعا با اجرا و اتمام این پروژه ها شهروندان عزیز و فهیم کلانشهر شیراز شاهد توسعه، پیشرفت و آبادانی هرچه بیشتر کلانشهر شیراز خواهند بود. در پایان لازم می دانم از شهردار محترم شیراز، معاونت فنی و عمرانی شهرداری، سازمان عمران، پیمانکاران بخش خصوصی و شهرداران مناطق یازده گانه در خصوص اجرای نهضت آسفالت و اهتمام در تداوم آن تقدیر و تشکر داشته باشم و با تلاش عزیزان پس از نهضت آسفالت نهضت خط کشی معابر در دستور کار قرار خواهد گرفت. این نکته را هم یادآور شوم طبق قول شهردار محترم شیراز انشاالله با نور پردازی تقاطع های غیر همسطح در سطح شهر بصورت گسترده، جشن نور را نیز خواهیم داشت. خدایا چنان کن سرانجام کار توخشنود باشی و ما رستگار وَالسّلامُ علیکُم وَ رَحمَهُ الله وَ بَرَکاتُه
|