نطق پیش از دستور دکتر قائدی - مورخ 25 دی 98 عرض سلام و احترام دارم به همه همکاران گرامی در شورای اسلامی شهر، شهردار محترم، معاونین و مدیران و پرسنل خدوم شهرداری کلان شهر شیراز و اصحاب محترم رسانه و حضار گرامی. در طی دو هفته گذشته حوادث ناگواری در کشور اتفاق افتاد که همه ما را در غم عمیقی فرو برد. ترور ناجوانمردانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای جبهه مقاومت همه اقشار مردم فارغ از هر طیف و جناح و مسلکی را عزادار کرد و پس از آن بر اثر سهل انگاری برگزار کنندگان در مراسم تشییع این شهدای گرانقدر جانباختن تعدادی از هموطنان، بر سنگینی این غم افزود. اما از دست دادن تعداد دیگری از هموطنانمان در سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی شوک بزرگ دیگری بود که بر کشور ما وارد شد و باعث شد که روزهای تلخی را سپری کنیم. این مصیبت بسیار سنگین را به همه مردم عزیز کشور و شهروندان شیرازی و خانوادههای عزیزان داغدیده تسلیت عرض مینمایم و انشالله با تلاش، تدبیر و همدلی مسئولان و همراهی و اتحاد مردم عزیز بتوانیم این شرایط سخت را پشت سر بگذرانیم و در آینده شاهد اتفاقات خوبی در کشور باشیم. همچنین درگذشت اسطوره موسیقی قشقایی مرحوم فرود گرگینپور را خدمت خانواده محترم ایشان و ایل قشقایی و علاقهمندان به هنر موسقی تسلیت عرض میکنم. اما همانطور که همه دوستان استحضار دارند پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدشان، همانند سایر شهرهای کشور، اقدام شایستهای نیز در شهر شیراز به پاسداشت رشادتها و ایثارگری های این قهرمان و اسطوره صلابت و مقاومت صورت گرفت و آن، نامگذاری بزرگراه واقع در محدوده کوهسار مهدی (عج) بود که به نام شهید سپهبد قاسم سلیمانی مزین شد و این مهم با تلاش و همت همکارانم در شورای شهر و مساعدت شهردار محترم انجام پذیرفت. به پاس دلاور مردیها و رشادتهای آن شهید عزیز و حفظ نام و منزلت این قهرمان ملی باید مکان یا پروژهای در شأن و جایگاه ایشان انتخاب میشد، و با توجه به اینکه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از سربازان و عاشقان حضرت ولیعصر (عج) میباشند، نامگذاری پروژهای بزرگ واقع در محدوده کوهسار مهدی (عج) بنام این شهید بزرگوار اتفاق مبارکی میباشد. بزرگراه شهید سپهبد قاسم سلیمانی بطول حدود 9 کیلومتر از بلوار جمهوری (میدان جام جم) شروع شده و پس از عبور از تونل کوهسار به سه راهی دینکان و مسیر مستقیم آن تا تقاطع غیرهمسطح جوادیه ادامه می یابد. این پروژه که در چندین فاز تعریف شده که بخشهایی از آن طی سالهای گذشته به اتمام رسیده و بخشهایی نیز در حال اجرا میباشد، در مجموع بالغ بر 1200 میلیارد تومان هزینه کلی این پروژه میباشد. تکمیل و راهاندازی این پروژه علاوه بر رونقبخشی به محدوده کوهسار مهدی و ایجاد بستری مناسب برای توسعه گردشگری و زیرساختهای ارتباطی به بام شیراز، میتواند با ایجاد محور ارتباطی به موازات بلوار چمران، نقش کاهندگی و تعدیل ترافیک محور چمران را ایفا کند و زمینه حضور بیشتر شهروندان عزیز در محور چمران به عنوان یک کریدور خدماتی فراهم گردد. اما اینک که نام این پروژه به اسم مبارک سردار دلها، شهید سپهبد قاسم سلیمانی مزین شده، تمامی مدیران شهری و ارکان مختلف پروژه کمر همت بستهاند تا بصورت جهادی این پروژه را پیش ببرند چراکه با نامگذاری این پروژه به نام سردار شهید قاسم سلیمانی، شهروندان و اذهان عمومی نیز انتظار راهاندازی هر چه سریعتر پروژه را دارند. لذا همگی بایستی این فرصت را غنیمت بشماریم و به پاس و احترام خون این شهید بزرگوار حداکثر تلاش و همکاری را در این خصوص داشته باشیم. بنابراین ابتدا از همکارانم در شورای شهر استدعا دارم که در طرح دوفوریتی که برای رفع مشکلات تملکی این پروژه امروز ارائه خواهد شد، مساعدت فرمایند، هرچند بخوبی واقف می باشم که اعضای محترم شورا حتی بیشتر از بنده در این خصوص دغدغه دارند. از طرفی از شهردار محترم هم درخواست دارم؛ همانطور که پیش از این با حساسیت ویژهای این پروژه را دنبال میکردند که جای تقدیر هم دارد، همچنان این مهم را در اولویت برنامههای خود قرار دهند و اهتمام لازم را برای رفع مسائل تملکی و اجرایی پروژه بکار ببندند. همانطور که عرض کردم یکی از موانع اصلی این پروژه، مشکلات تملکی میباشد که حل آنها نیازمند همکاری بیشتر مالکین و غارسین املاک موردمسیری و محلات مجاور میباشد. البته با توجه به اینکه اجرای این پروژه علاوه بر ایجاد دسترسی محلات جنوبی این محور به بزرگراه و رفع محدودیتهای حملونقلی موجود، ارزش افزوده بسیار خوبی برای این محدوده ایجاد خواهد کرد، قطعأ تکمیل این پروژه به نفع ساکنین محله های مجاور و مالکین و همه شهروندان خواهد بود. انشالله شهروندان عزیز نیز مساعدت لازم را با شهرداری انجام خواهند داد و شهرداری هم شرایط مساعدی را برای تملک منصفانه و پرداخت مطالبات آنها فراهم خواهد نمود. یکی دیگر از مسائل در خصوص تکمیل این پروژه مربوط به تقاطع غیرهمسطح جام جم میباشد که مشکلات تملکی آن هنوز مرتفع نشده است و نیازمند مساعدت بیشتر سازمان صدا و سیما است که انتظار داریم علاوه بر همکاری لازم برای تملک این پروژه، در اطلاعرسانی و معرفی این پروژه مهم نیز شهرداری را همانند قبل مساعدت نمایند. در این میان شورای پنجم و شهرداری بر اساس وظایف ذاتی خود و تعهداتی که در قبال شهروندان عزیز بر عهده دارد، سعی کرده است علیرغم تمامی محدودیتها و مسائل مختلف مالی در شهرداری، تکمیل پروژههای عمرانی نیمهتمام را به عنوان سرمایههای این شهر در اولویت برنامههای خود گذاشته و در کنار آن پروژههای جدیدی را در جهت توسعه زیرساختهای شهری و رفاه و آسایش شهروندان بر اساس نیازسنجی و اولویتبندی در دستور کار قرار داده است. از طرفی با توجه به رویکرد شورای پنجم به نگاه انسانمحوری در مدیریت شهری و لزوم توسعه زیرساختهای حملونقلی موردنیاز و تقویت سیستم حملونقل همگانی، سعی بر حرکت در این مسیر و تحقق این امر شده است و در برنامه پنجساله سوم و نیز بودجهریزی سالانه نیز این رویکرد ملاک عمل قرار گرفته است. بنابراین علاوه بر تکمیل رینگهای پیرامونی برای هدایت و مدیریت ترافیک ماشینهای عبوری، در محدوده شهری نیز اولویت بر ارتقای سیستمهای حملونقل همگانی (از جمله احداث خط 2 مترو، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، اصلاح خطوط اتوبوسرانی متناسب با خط یک مترو، یکپارچهسازی سیستم حملونقل عمومی، ایجاد مدهای جدید حملونقلی ...) و توسعه زیرساختهای انسانمحور ( از جمله احداث پیادهراهها، طرح آرامسازی معابر شهری، استانداردسازی و ایمنسازی معابر شهری، احداث مسیرهای ویژه دوچرخه و هوشمندسازی و ...) قرار داده شده است. بر این اساس تکمیل رینگهای پیرامونی شهر شیراز و احداث پلها و تقاطعات غیرهمسطح در این محورها مورد توجه قرار گرفت تا برخی از ترافیک تحمیلی به شهر از مبادی و دروازههای ورودی به سمت بیرون از شهر هدایت شوند. در این راستا تقاطع های غیرهمسطح مرحوم استاد محمد بهمن بیگی(مهدیه امیر کبیر)، تقاطع غیرهمسطح شهید رودکی، تقاطع غیرهمسطح مرحوم دکتر خدادوست( باهنر -کمربندی)، بزرگراه مهدیه و بزرگراه توسعه جنوب (گلبهار) از پروژههای شاخص شهرداری در محور جنوب غربی شیراز میباشد. این پروژهها به منظور تکمیل رینگ پیرامونی شهر شیراز و با هدف مدیریت ترافیک در محدوده جنوب غربی و جلوگیری از ورود ماشینهای سنگین به داخل شهر و هدایت آن به کمربندی، افزایش ضریب ایمنی تردد و کاهش زمان سفر در تقاطعات و ایمنسازی کمربندی با حذف دوربرگردانهای آن، تعریف شدهاند و در حال اجرا میباشد. انشاالله با تلاش مجموعه شهرداری سعی بر این است تا در دهه فجر امسال روگذر تقاطع مهدیه امیرکبیر در فاز اول و تا هفته شیراز نیز تقاطع دکتر خدادوست (باهنر کمربندی) به بهره برداری برسد. به منظور ارتباط شریانی صدرا به شیراز و کاهش مشکلات ناشی از تداخل ترافیکی و مدیریت ترافیک محور شمال غربی شیراز، پروژه چپگرد صدرا و تکمیل زیرگذر گلستان نیز از دیگر پروژههایی است که در حال اجرا میباشد و امیدواریم با اتمام و بهرهبرداری این پروژهها نیز بتوانیم بخشی از این معضلات ترافیکی آن محدوده را حل نماییم. در محور شرقی شیراز نیز پروژه ساماندهی بلوار خلیج فارس در حال اجرا میباشد. با توجه به اینکه بلوار خلیج فارس در یکی از ورودیهای اصلی شهر شیراز واقع شده و مشکلات عدیده موجود در زیرسازی و روسازی آن، شرایط نامساعدی را بوجود آورده بود که در شأن شهر شیراز و شهروندان عزیز نبود، با این پروژه اقدامات اساسی در این محور انجام میشود که برای شهر ماندگار خواهد بود. در این محدوده پروژه بلوار مولوی نیز از پروژههای مهمی است که در دست پیگیری میباشد. علاوه بر پروژههای ذکر شده، صدها پروژه دیگر کوچک و بزرگ در سطح شهر شیراز توسط مجموعه شهرداری در حال انجام میباشد که جا دارد از شهردار محترم و مجموعه شهرداری (معاونتها، سازمانها، شهرداری مناطق، و ...) بخصوص همکاران عزیز در حوزه معاونت فنی و عمرانی و سازمان عمران تشکر نمایم و امیدوارم با برنامهریزی، درایت و تلاش بیشتر عزیزان در مجموعه شهرداری، کماکان پروژههای عمرانی سطح شهر با جدیت دنبال شود. خدایا چنان کن سرانجام کار توخشنود باشی و ما رستگار وَالسّلامُ علیکُم وَ رَحمَهُ الله وَ بَرَکاتُه
|