نطق پیش از دستور دکتر قائدی مورخ 27/9/98نطق پیش از دستور دکتر قائدی مورخ 27/9/98
نویسنده خبر : مدیر سایت    
پنج شنبه 28 آذر 1398
    
تعداد بازدید: 2884
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1398/9/28
منبع : درون سازمانی

در کنار توسعه زیرساختهای حمل و نقلی، توجه ویژه ای نیز به ارتقاء کیفیت خدمات داریم

 

 

                                                                    به نام خدا       

 

نطق پیش از دستور دکتر قائدی مورخ 27/9/98

با عرض سلام و احترام خدمت همکاران محترم در شورای اسلامی شهر، شهردار محترم و معاونین گرامی و دیگر همکاران پرتلاش مجموعه شهرداری، اصحاب محترم رسانه و سایر حضار گرامی.

امروز بنا دارم به حرمت تلاش گران عرصه حمل و نقل نطق پیش از دستورم را با رویکردی متفاوت از نطق قبلی ارائه نمایم.

اهمیت حمل‌ونقل شهری بر هیچکس پوشیده نیست. اگر حمل‌ونقل از یک شهر گرفته شود، تقریبا چیزی به مفهوم شهر دیگر وجود نخواهد داشت. با حذف تحرک و جابجایی‌، رونق اقتصادی، سرزندگی و پویایی، فعالیت‌های اجتماعی، آموزشی، خدماتی، انتظامی و تقریبا هر آنچه که از یک شهر بتوانیم تصور کنیم نیز دیگر وجود نخواهد داشت. و این همان اهمیت حیاتی سیستم حمل و نقل برای یک شهر است. از این رو، یکی از ارکان اساسی توسعه شهری را باید در توسعه حمل‌ونقل آن جستجو کرد. خوشبختانه درکی اولیه از این لزوم و اهمیت در بسیاری از شهرها و از جمله شهر شیراز وجود دارد.

بررسی بودجه کلانشهرها موید این موضوع است که بخش قابل توجهی از این بودجه به صورت مستقیم و غیر مستقیم به حوزه حمل‌و‌نقل شهری اختصاص یافته است. با این وجود و علی‌رغم بخش زیادی از بودجه عمرانی کلانشهرها به موارد مرتبط با حوزه حمل‌ونقل شهری اختصاص می‌یابد، اما یکی از بزرگترین معضلات و مشکلات کلان‌شهرها، مربوط به همین حوزه است. حتی افزایش قیمت عامل‌های کلیدی همچون بنزین نیز نتوانسته به حل چنین مشکلاتی کمک نماید که آلودگی کم‌سابقه هوای شهرهایی همچون تهران و اصفهان نمونه بارزی از این دست موارد است.

در ریشه‌یابی این نقیصه بزرگ به دلایلی متعددی می‌رسیم که برآیند همه آنها به درک و شناختی سطحی از مقوله حمل‌ونقل شهری منجر شده است. یکی از نتایج چنین نگاهی به حمل‌ونقل شهری، اولویت توسعه کمّی بر توسعه کیفی خدمات در این حوزه است. تجربه نشان داده که توسعه کمّی، شرط لازم برای توسعه واقعی است اما شرط کافی نیست. به عنوان نمونه، در حد فاصل سال‌های 78 تا کنون، تعداد ناوگان اتوبوسرانی شهر شیراز تقریبا 2 برابر شده اما در عین حال، در همین مدت، سهم استفاده از اتوبوس از کل سفرهای شهری در روندی معکوس به نصف تقلیل پیدا کرده است! یا در موردی دیگر، حدودا 3 سال از راه‌اندازی فاز اول پروژه BMS می‌گذرد اما تقریبا شاهد هیچ گونه اثری در افزایش نظم خدمات نبوده‌ایم! از این رو، توجه ویژه مدیران محترم شهرداری به افزایش کیفیت خدمات به ضرورتی فوری و غیر قابل انکار تبدیل شده است که حتی بر توسعه کمی نیز اولویت دارد.

با تاکید شورای پنجم، تلاش گردید تا چنین نگاه و رویکردی در برنامه‌های شهرداری اعمال گردد که یکی از نمونه‌های آن برنامه 5 ساله سوم شرداری شیراز است که سعی بر آن شد تا ساختار برنامه از پروژه محوری به سمت شاخص محوری تغییر یابد. بر این اساس، در بین شاخص‌های موجود در برنامه، شاخص‌هایی که کیفیت مبنا بوده و نتیجه و آثار اجرای پروژه‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کنند نیز قرار گرفته است. البته شاید آنچنان که باید، این تغییرات کیفیت محوری در برنامه شهرداری را در حد اعلای خود اعمال نکرده نباشد، اما بایستی توجه داشت که تغییر رویکردی که عمر آن به چندین دهه می‌رسد در کوتاه مدت چندان کار ساده‌ای نیز نخواهد بود و نیاز به زمان بیشتری خواهد داشت.

26 آذرماه که در تقویم ملی ایران، روز ملی حمل‌و‌نقل نام‌گذاری شده بهانه‌ای است تا از تلاش‌های بی‌دریغ همه دست‌اندرکاران و نقش آفرینان این حوزه تقدیر گردد. عزیزانی که تلاش‌های آنها غالبا از مرکز توجه عموم به دور بوده و بعضا دیده نمی‌شود. اتوبوس‌هایی که از ساعت 6 صبح تا 1 بامداد در قالب خطوط روزانه و شبانه فعالیت می‌کنند، خط‌کشی و نصب تجهیزات ترافیکی که غالبا در نیمه‌های شب صورت می‌پذیرد، عزیزانی که در مرکز کنترل ترافیک به صورت تقریبا شبانه‌روزی حمل‌ونقل شهر را پایش می‌کنند، رانندگان محترم تاکسی که علی‌رغم وجود مشکلات متعدد اقتصادی خاضعانه به شهروندان خدمات می‌دهند، نیروهای پر تلاش پلیس راهور که گرمی و سردی هوا خللی در خدمت‌رسانی آنها وارد نمی‌کند، همه و همه تنها بخشی از تلاش‌های ارزشمندی است که هر روز صورت می‌پذیرد تا چرخ حمل‌ونقل شهر بچرخد.

شورای پنجم در ابتدای کار خود طی مصوبه‌ای در سال 96 و به منظور گرامیداشت تلاشگران این عرصه، هفته منتهی به 26 آذرماه را به عنوان هفته حمل‌و‌نقل نام‌گذاری کرد و با انتصاب هر یک از روزهای این هفته به هر یک از بخش‌های این حوزه، سعی در جلب بیشتر توجه مدیران شهری و البته عموم جامعه به بخش حمل‌ونقل شهری و تقدیر از تلاشگران این عرصه داشته است.

همچنین لازم است پیگیری موارد زیر که از جمله اولویت‌های کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری می‌باشد را یادآوری نمایم:

  • راه‌اندازی واحد حمل‌ونقل و ترافیک مناطق شهرداری و تقویت اساسی آن و تفویض بخشی از وظایف حوزه معاونت حمل‌ونقل به آنها که انتظار دارم شهردار محترم توجه ویزه به این موضوع داشته باشند.
  • توجه ویژه به سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل شهری
  • ارائه اولویت اساسی به هوشمندسازی موثر و کارآمد در حوزه حمل‌و‌نقل شهری
  • توجه ویژه به ساختار شرکت‌محوری در ارائه خدمات اتوبوس و تاکسی و تقویت موثر آن
  • پیگیری جدی جهت قرار گرفتن شغل رانندگان محترم تاکسی و اتوبوس جزء مشاغل سخت و رفع مشکلات مرتبط با بیمه آنها

در پایان، بر خود لازم می‌دانم تا از زحمات ارزشمند همیشگی پاکبانان عزیز، شهردار محترم، معاون محترم و پرسنل پرتلاش حوزه معاونت خدمات شهری و همچنین شهرداران گرامی مناطق و کارکنان خدوم شهرداری در جهت کاهش مشکلات بارندگی دو روز گذشته داشته اند تشکر و قدردانی نمایم. همچنین از حوزه معاونت عمرانی در ایجاد زیرساخت‌های لازم (از جمله لوله‌گذاری گسترده در شهر) و آماده‌سازی زیرساخت‌های موجود در طول سال جاری در جهت مدیریت آبهای سطحی و کنترل سیلاب ، تلاش‌های گسترده‌ای را داشته‌اند، تقدیر و تشکر نمایم.

والسلام‌ عليکم و رحمة الله و برکاته

 

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.