کاستی های حوزه حمل و نقل و ترافیک شیراز
نویسنده خبر : مدیر سایت    
جمعه 29 شهریور 1398
    
تعداد بازدید: 3107
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1398/6/29
منبع : درون سازمانی

نطق پیش از دستور دکتر قائدی رئیس کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و احترام به همه همکاران گرامی در شورای اسلامی شهر، شهردار محترم، مدیران و پرسنل پرتلاش شهرداری کلان‌شهر شیراز، اصحاب محترم رسانه و سایر حضار گرامی؛

در ابتدا 27 شهریور ماه روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار را گرامی می‌دارم. همچنین پیشاپیش 31 شهریور ماه که آغاز هفته دفاع مقدس و یادآور رشادت‌های فرزندان این مرز و بوم می‌باشد را ارج می‌نهم.

مطابق با اصل هفتم قانون اساسی، شوراها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور هستند. تصمیمات شوراها به قدری مهم است که بر اساس اصل 103 قانون اساسی، استانداران‏، فرمانداران‏، بخشداران‏ و سایر مقامات‏ کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت آنها هستند. در ماده 80 قانون شوراها وظایف گسترده‌ای برای شورای اسلامی شهر ذکر شده است که در این نطق به بررسی بند 3 این ماده که به نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح‌های مصوب در امور شهرداری دارد و به طور خاص در حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز می‌پردازم.

بر همه ما روشن است که حمل و نقل نقشی اساسی در زندگی شهری امروز دارد. ماهیت پیچیده و چند وجهی حمل و نقل این نیازمندی را ایجاد کرده که طرح‌های مورد نظر در این حوزه از پشتوانه علمی لازم و مطالعه جامع و کافی برخوردار باشد و به سبب ماهیت پویا و متغیر آن لازم است تا نیازها در اسرع وقت شناسایی و از همه مهمتر در کمترین زمان ممکن اجرایی گردد. این دقیقا همان بخشی است که معضلات متعدد آن، مشکلات زیادی را برای شهر و شهروندان به وجود آورده و علی رغم تذکرات کتبی و شفاهی پی در پی همچنان این معضلات که غالبا مدیریتی هستند پا بر جا است. در ادامه به چند مورد شاخص از این دست مشکلات اشاره کرده و سایر موارد را به سبب ضیق وقت به زمان دیگری موکول می‌نمایم:

  • بازنگری مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز طی فرآیندی چالش برانگیز در اواخر سال 93 به دانشگاه شیراز واگذار گردید و مقرر شد طی مدت 30 ماه یعنی تا پایان شهریور ماه سال 96 انجام مطالعات پایان یافته و کلیه مصوبات لازم آن اخذ گردد. متاسفانه به دلیل ضعف‌های آشکار مدیریتی، این پروژه در پایان مهلت مذکور به اتمام نرسید و از پیشرفت قابل قبولی نیز برخوردار نبود و از همین رو، موضوع تمدید قرارداد مد نظر قرار گرفت. البته به منظور سرعت بخشی به اتمام این قرارداد، طی تکالیف بودجه سال 97 و 98 مهلت‌هایی برای این موضوع در نظر گرفته شد که با کمال تاسف این مهلت‌ها نیز منقضی گردید و امروز بعد از گذشت 54 ماه همچنان مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز به اتمام نرسیده است. ان‌شاءالله در آینده به صورت کامل و مبسوط به مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک خواهم پرداخت. لازم به ذکر است در نطق پیش از دستور خود در 1 خرداد ماه سال جاری نسبت به ساماندهی و تقویت حوزه مطالعات معاونت حمل و نقل تذکرات لازم را داده بودم.
  • نقص‌های موجود در ساختار خصوصی‌سازی خدمات اتوبوسرانی که مدت زیادی از شروع آن می‌گذرد سبب شده که علی‌رغم هزینه‌کرد مبلغ بسیار زیادی تحت عنوان یارانه سالانه، همچنان خدمات مطلوبی به شهروندان ارائه نشده و مشکلات زیادی نیز برای رانندگان، بهره‌برداران و شرکت‌های فعال در این زمینه ایجاد گردد. موضوع اصلاح خصوصی‌سازی خدمات اتوبوسرانی در ابتدای سال گذشته در کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به سبب پیچیده بودن موضوع مقرر شد تا معاونت حمل و نقل با اخذ مشاوری ذیصلاح که تجربه انجام چنین کاری در سایر کلان شهرها را داشته باشد، چگونگی اعمال این اصلاح را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. متاسفانه این موضوع در سال 97 به سرانجام نرسید و برای پیشبرد سریع آن در ردیف بودجه سال جاری اداره کل مطالعات حمل و نقل اعتبار لازم برای آن پیش‌بینی گردید. با این وجود و با گذشت نیمی از سال جاری حتی قرارداد انجام این مطالعه نیز منعقد نشده است.
  • ایمن‌سازی کمربندی که سالهاست به عنوان یکی از ناایمن‌ترین معابر در سطح کشور قلمداد می‌شود از ابتدای شروع به کار شورای پنجم اسلامی شهر مورد توجه بوده است. به واسطه اهمیت موضوع و مصوبات شورای ترافیک استان، در تکالیف بودجه سال 97 و بودجه سال جاری مورد توجه ویژه قرار گرفته و پایان شهریور 98 مهلت انجام آن در نظر گرفته شده که متاسفانه با گذشت مهلت مذکور این موضوع همچنان عملیاتی نشده است. آیا مصوبات شورا که در قانون اساسی رعایت آنها برای استانداران، فرمانداران و سایر مقامات دولتی به عنوان یک الزام ذکر شده، برای حوزه معاونت حمل و نقل شهرداری شیراز بی‌اهمیت است؟
  • در رابطه با مدیریت پارکینگ‌ها که هم شهروندان نسبت به عملکرد آنها به ویژه در امور مالی شکایت دارند و هم اداره تعزیرات حکومتی تخلفات متعددی را در این حوزه شناسایی و گزارش کرده است، کاستی‌های زیادی مشاهده می‌شود. بر این اساس، موضوع هوشمندسازی پارکینگ‌ها در تکالیف بودجه سال 97 و 98 شهرداری شیراز مورد توجه ویژه قرار گرفته و پایان شهریور ماه 98 نیز مهلت انجام آن در نظر گرفته شده است. اما همچون بسیاری از موارد دیگر، مشخص نیست که چرا این پروژه که از سال 97 و حتی قبل‌تر از آن مطرح بوده به سرانجام نرسیده و نیاز شهر و شهروندان همچنان بی‌پاسخ مانده است؟
  • پل‌های عابر پیاده و مکانیزه کردن آنها از دیگر مصادیق آشکار بی‌نظمی در حوزه معاونت حمل و نقل است. روند اجرای بسیاری از پل‌ها بسیار طولانی شده است (مانند پل عابر پیاده جنب خیابان محراب واقع در بولوار مدرس). برخی از پل‌ها علی‌رغم اینکه مدت زیادی از نصب اولیه برخی از قطعات و تجهیزات آنها گذشته، اما همچنان بلاتکلیف رها شده و به بهره‌برداری نرسیده‌اند (مانند پل روبروی خیابان شهیدان مشکل‌گشا). در بعضی دیگر از موارد شالوده یا ستون‌های پل احداث شده اما ادامه کار یا صورت نگرفته (مانند پل بولوار سلمان فارسی) و یا عرشه پل یا در کنار معبر رها شده است (مانند پل روبروی پارک حدیث در بولوار مطهری جنوبی). رفع حریم برق پل‌های دیگری، علی رغم سادگی کار دچار مرور زمان بسیار زیادی شده که سبب وارد شدن خسارات قابل توجهی به شهرداری شیراز شده است. در پل دیگری، یک سمت به پله برقی و سمت دیگر به آسانسور تجهیز شده است و مشخص نیست که افراد دارای ویلچر یا کالسکه چگونه باید از این پل استفاده کنند! در اقدامی بسیار عجیب ساخت برخی از پل‌ها یا مکانیزه کردن برخی دیگر بدون وجود قرارداد صورت گرفته و قرارداد آن پس از شروع یا اتمام کار در حال انعقاد است! آیا عملیات نصب پل‌های عابر پیاده و مکانیزه کردن پل‌های موجود به قدری پیچیده و دشوار است که امروز شاهد این حجم از بی‌نظمی هستیم؟ پیشنهاد می گردد جهت حل مسائل پل‌های عابرپیاده، نصب و احداث پل‌های عابر پیاده به شهرداران مناطق سپرده شود.
  • در رابطه با خط‌کشی معابر نیز وضعیت بغرنجی در سطح شهر مشاهده می‌شود. از یک سو شعار تلاش برای اصلاح فرهنگ ترافیک داده می‌شود و از سویی دیگر عدم وجود زیرساخت‌های لازم که خط کشی معابر از جمله مهم‌ترین آنها است، تلاش‌ها را کم اثر و خنثی نموده است. بعضا دیده شده است که معبری روکش یا لکه‌گیری می‌شود و مدت‌ها بدون خط‌کشی رها می‌ماند. کیفیت پایین مصالح خط‌کشی یا مشکلات مرتبط با آسفالت نیز سبب شده است تا خط‌کشی‌های صورت گرفته که معمولا با هزینه قابل توجهی نیز انجام می‌گیرد، کارایی چندانی نداشته باشد. طرز تفکر مدیران در این زمینه بایستی از یک حالت نمایشی به حالت عملکردی تغییر یابد. عدم وجود چنین تفکری سبب شده تا غالب خط‌کشی معابر در انتهای سال و قبل از سال جدید صورت گیرد. پس سایر ایام سال چه باید کرد؟ آیا نمی‌توان با مطالعه و مدیریت صحیح، مشکلات و معضلات خط‌کشی‌های معابر و ناکارآمدی آنها را برطرف کرد؟
  • تابلوهای اعلام ظرفیت پارکینگ‌های سطح شهر و همچنین تابلوهای اعلام وضعیت کنارگذر مدت زیادی است که خاموش بوده و خدمات مورد نظر ارائه نمی‌گردد. حال آنکه هم اعضای محترم شورا و هم شهردار محترم همواره تاکید ویژه‌ای بر هوشمندسازی و به ویژه در حوزه حمل و نقل داشته و دارند. اما عملکرد فعلی حوزه معاونت حمل‌ونقل در تضاد با این رویکرد شورا و شهرداری می‌باشد.

جالب آن است که تکالیف بودجه و مهلت‌های آن با حضور معاونین محترم شهردار در کمیسیون تلفیق و پس از اخذ نظرات آنها مورد تصویب قرار می‌گیرد. اما متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از همین موعدها یکی‌یکی سپری می‌شوند و امور مطابق با برنامه پیش نمی‌رود.

وضعیت نابسامان مدیریت حوزه معاونت حمل و نقل به گونه‌ای است که تقریبا نمی‌توان امیدی به انجام امور برنامه‌ریزی شده داشت و حتی ساده‌ترین آنها مانند نصب چراغ راهنمایی در یک نقطه از شهر که نه به عملیات عمرانی خاصی نیاز دارد و نه بودجه هنگفتی را طلب می‌کند، چیزی در حدود 8 ماه زمان می‌برد!!! با این اوصاف چگونه می‌توان تحقق موارد کلان را انتظار داشت؟ مواردی که امروز مطرح شد، تنها بخشی از کاستی‌های موجود در حوزه این معاونت بود که تاکنون بارها، هم به مدیران این حوزه و هم به شهردار محترم در این موارد تذکرات متعددی داده شده است. اما افسوس که این تذکرات تاکنون راه به جایی نبرده است و لذا لازم دیدم به عنوان نماینده مردم، موارد را به استحضار آنها برسانم و این رویکردی است که از این به بعد در پیش گرفته و مسائلی که به نتیجه نمی‌رسند را در صحن علنی شورا به اطلاع شهروندان گرامی می‌رسانم.

والسلام‌ عليکم و رحمة الله و برکاته

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.