دکتر نواب قائدی به اداره آب و فاضلاب شیراز برای قطع مکرر آب تذکر داد
نویسنده خبر : مدیر سایت    
پنج شنبه 13 تیر 1398
    
تعداد بازدید: 3167
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1398/4/13
منبع : درون سازمانی

دکتر نواب قائدی به اداره آب و فاضلاب شیراز برای قطع مکرر آب تذکر داد

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب و احترام خدمت همکاران خودم در شورای اسلامی شهر شیراز، شهردار محترم و معاونین، دیگر مدیران محترم شهرداری، اصحاب محترم رسانه و سایر عزیزان حاضر در جلسه.

سخن خود را با حدیثی از امام موسی بن جعفر علیه السلام در مورد اسراف شروع می­کنم که می­فرمایند:

 مَنِ اقتَصَدَ و قَنَعَ بَقِيَت علَيهِ النِّعمَةُ، و مَن بَذَّرَ و أسرَفَ زالَت عنهُ النِّعمَةُ.

کسی که در زندگی میانه­روی و قناعت ورزد، نعمت او باقی می ماند و آنکه با ریخت و پاش و اسراف زندگی کند نعمتش از بین می رود.

پیشاپیش دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه(س) را خدمت همه عزیزان خصوصا خواهران گرامی حاضر در این جلسه که این روز عزیز ملقب به روز دختران نیز هست تبریک عرض میکنم. همچنین روز قلم را خدمت اصحاب محترم رسانه تبریک عرض می کنم.

دقیقا در 11 تیرماه سال گذشته نطق پیش از دستوری در خصوص صرفه جویی در منابع انرژی خدمت حضار گرامی ارائه نمودم، امسال نیز با توجه به شروع فصل تابستان و گرمی هوا واینکه در پاره ای اوقات شاهد قطعی آب و برق هستیم، به منظور استفاده بهینه از منابع انرژی، این ضرورت احساس شد که مواردی را در خصوص چگونگی استفاده از منابع انرژی نظیر آب و برق اعلام، تا شاید با همکاری همدیگر، گامی در ذخیره منابع و کاهش مشکلات برداشته باشیم.

همانطور که همه شما عزیزان مستحضر می باشید حجم بارش‌های کشور درسال آبی 97 و98 (اوایل 98) در مقایسه با میانگین ۱۰ ساله اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است؛ اگر چه بارش‌های اخیرحاکی از وضعیت مناسب بارش‌ها و حجم ذخایر سد‌ها است، اما پربارشی سال گذشته و اوایل سال 98 نباید ما را از موضوع مهم مدیریت مصرف غافل کند، چراکه کشور ما در دهه گذشته با خشکسالی شدیدی مواجه بوده که جبران این کمبود‌ها به‌ویژه در بخش آب زیرزمینی نیازمند زمان بسیار طولانی و بازهم بارش‌های مناسب خواهد بود.

این موضوع مشهود است که نقاط مختلفی ازکشور که از آبهای سطحی استفاده می کنند، وضعیت خوبی در بارش داشته‌اند و حتی سد‌های آن‌ها به مرحله سرریز رسیده است، اما مناطق دیگری نیز هستند که از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند و منبع آب شرب آن‌ها آب‌های سطحی نیست و این بارش‌ها برای آن‌ها چندان تأثیری ندارد و اگر حتی تمامی این بارش‌ها وارد زمین شود، بخش اعظمی از آن تبخیر خواهد شد.

به هر حال شاید در برخی از نقاط کشور به دلیل اینکه حجم ذخیره تمام سد‌های این مناطق پر شده است درحال حاضر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، اما باید به این نکته مهم توجه داشت که عامه کشور، از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند، بنابراین این بارندگی‌ها باعث نمی‌شود سطح آب‌های زیرزمینی که در طی سالیان گذشته کاهش پیدا کرده به وضعیت قبلی بازگردد، چون منابع آب زیرزمینی کشور حدود ۲۰ سال است که در خشکسالی به سر می برد و به این منابع آبی در دهه‌های گذشته فشار زیادی وارد وکاملا آسیب دیده است، پس باید صرفه‌جویی جدی گرفته شود.

بارش‌های اخیر به گونه‌ای شده که متاسفانه مردم صرفه‌جویی در آب را جدی نمی‌گیرند، در صورتیکه مصرف آب باید بر اساس نیاز واقعی باشد، مردم اگر باور داشته باشند که مشکل آب وجود دارد و اگر بدانند که در چند سال گذشته متوسط میزان بارندگی کاهش چشمگیری داشته است، می‌توانیم به مدیریت مصرف آب امیدوار باشیم، برخی تصور می‌کنند، چون بارش‌ها خوب بوده است، پس صرفه‌جویی را نباید جدی گرفت، در حالی که کسری مخازن آب زیرزمینی در کشور از کل میزان منابع آب تجدیدپذیر از شرایط نرمال تجاوز کرده است.

در همین راستا یکی از راههای صرفه جویی، فرهنگسازی الگوی مصرف در جامعه است، اگر من نوعی یاد بگیرم که به اندازه مصرف آب استفاده نمایم و یا اینکه درمصارف روزمره مثل شستشوی خودرو، آبیاری فضای سبز و امثالهم از آب شرب استفاده نکنیم و این فرهنگ در جامعه نهادینه و بسط و تعمیم داده شود، بسیاری از مشکلات نظیر قطعی آب حل خواهد شد.

این نکته را باز متذکر می شوم که بارش چند ماهه، هرگز خشکسالی 20ساله را برطرف نکرده، پس هرگز خوش خیالی ترسالی نداشته باشیم چراکه به طور مثال قطعی آب اخیر در نقاطی از شهر شیراز نشان از این موضوع دارد که  دست های بحران آب، همچنان گلوی ما را می فشارد. اگرچه مشکل کمبود آب وجود دارد اما لازم می دانم به نکته ای اشاره کنم و انتقادی داشته باشم، آن هم عدم توجه اداره آبفا به قطعی چند روز اخیر آب در نقاطی از شهر است که در این خصوص علیرغم قطعی چند روزه آب در نقاطی از سطح شهر، برنامه زمان بندی که بر اساس آن به شهروندان اطلاع رسانی شود وجود نداشت و در این خصوص اطلاع رسانی نیز به شهروندان صورت نگرفت و تمهیداتی نیز اندیشیده نشد ، که می طلبد به جهت لزوم توجه هرچه بیشتر به رفاه مردم، این موضوع از طریق ارگان مربوطه بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا شهروندان عزیز در فصل گرما با مشکل مواجه نشوند.

در ادامه به لزوم تبیین مدیریت مصرف صحیح برق و اینکه چرا باید درشرایط کنونی، مدیریت مصرف برق داشته باشیم اشاره می کنم، در این خصوص دلایل زیادی وجود دارد: اولین دلیل مدیریت مصرف انرژی، افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش تقاضای مصرف در کشوراست.

 دومین مساله محدودیت ذخایر فسیلی است، چراکه ۸۵ درصد تولید برق از این طریق انجام می‌شود و استفاده از این ذخایر با شرایط کنونی منجر به اتمام منبع انرژی تا چند سال آینده خواهد شد.

 سومین دلیل محدودیت منابع مالی است که سالیانه تقاضای انرژی درکشور افزایش می‌یابد و دولت باید چندین هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه گذاری کند تا فقط برای سه ماه تابستان برق تولید شود.

 چهارمین دلیل در چرایی مدیریت مصرف صحیح انرژی این است که اگر هرمیزان انرژی از ذخایر فسیلی تولیدشود به میزان قابل توجهی به محیط زیست آسیب خواهد رسید.

همه ما به خوبی واقف هستیم که كمبود منابع انرژي امري است كه امروزه به وضوح دیده می شود و ادامه روند فعلي مصرف انرژي اين موضوع را به بحران تبديل خواهد كرد.

  استفاده منطقي از منابع انرژي با بكارگيري راهكارهاي بهينه مصرف انرژي،‌ همواره بهترين رويكرد براي اين كار بوده است، همچنین با استفاده منطقي از انرژي،  نه تنها شاهد كاهش هزينه هاي مصرف انرژي خواهيم بود ،‌ بلكه آثار مفيدي همچون كاهش آلودگي زيست محيطي، تداوم طول عمر منابع مالي و در نهايت توسعه اقتصادي كشور را به دنبال خواهد داشت.

بر همین اساس و به منظور استفاده منطقی از منابع انرژی، شهرداری شیراز به منظور کمک به رعایت الگوی مصرف و صرفه جویی در مصرف برق، طرحهایی را در زمینه صرفه جویی در منابع انرژی و بهینه سازی آن به اجرا در آورده، که به عنوان مثال این صرفه جویی در ساختمانهای اداری شروع شده و در بوستانهای سطح شهر و حتی تقاطع های غیر همسطح نیز بصورت جمع آوری چراغهای روشنایی موجود و جایگزینی ان با چراغهای فوق کم مصرف صورت گرفته است، تا از این طریق گامی در جهت ذخیره سازی انرژی، صرفه جویی و بهینه سازی مصرف برق در سطح شهر برداشته باشد. چراکه چگونگي مصرف برق از عوامل بسيار تاثيرگذار بر روي هزينه هاي تامين اين انرژي است، از اين رو با الگوي مناسب مصرف مي توان نقش مثبتي در كاهش روند رشد ودر نتيجه كاهش هزينه هاي آن ايفا نمود.

در تابستان امسال با افزایش دمای هوا نیازمند همیاری وهمکاری تمامی مردم هستیم و اگر هر مشترک برق 10درصد از مصرف انرژی برق خود را بویژه در ساعات اوج مصرف (۱۲-۱۶ بعدازظهر و ۱۹-۲۳ شب) کاهش دهد، بسیاری از مشکلات صنعت برق حل خواهد شد وبا خاموشی نیز مواجه نخواهیم شد.

براساس بررسی های انجام شده با توجه به سیاست تعرفه های زمان مصرف، نصب کنتورهای چند تعرفه، بکارگیری لامپهاي کم مصرف، اعمال کنترل بر روي وسايل برودتي و سرمايشي ، جابجايي برنامه ريزي شده در زمانهای توليد برخي از کارخانه ها و ... مي توان تاثير قابل توجهي در کاهش پيک شبكه سراسري و عدم سرمايه گذاري هنگفتي براي توسعه ظرفيتهاي نيروگاهي و شبكه داشته باشد.

 در پایان باید عرض کنم علیرغم بارشهای خوب در کشور هم اکنون  بدلیل مصرف بیش از اندازه برق و در شرایط کم آبی خصوصا اینکه در محدوده زمانی تابستان به سر می بریم، کشور با کمبود برق مواجه شده  که با همت دستگاه‌های دولتی، صنایع، کشاورزی و مردم عزیز می توان به سلامت از این برهه زمانی عبورکرد.
امید است با بکار بستن توصیه ها و همت و همدلی یکدیگر، علاوه بر انجام وظیفه ملی خویش، باعث کاهش هزينه ها و کمک به اقتصاد ملي شويم.

ضمنا لازم است در پایان از همت عزیزانمان در شرکت نمایشگاههای بین المللی فارس در برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان تشکر و قدردانی کنم، چراکه این رویداد مهم قطعا باعث ارتباط بهتر تولیدکنندگان صنعت ساختمان با مصرف کنندگان می شود که این ارتباط دوسویه یعنی هم حمایت از تولیدات داخل توسط مردم و همچنین تلاش تولیدکنندگان در جهت تولید و عرصه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب زمینه ی رونق صنعت ساختمان را مهیا می کند.

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.