خدمات دوچرخه های هوشمند اشتراکی در شیراز از ابتدای تابستان عملیاتی می شود
نویسنده خبر : مدیر سایت    
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
    
تعداد بازدید: 3665
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1398/2/4
منبع : درون سازمانی

خدمات دوچرخه های هوشمند اشتراکی در شیراز از ابتدای تابستان عملیاتی می شود

دکترقائدی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک:

خدمات دوچرخه های هوشمند اشتراکی در شیراز از ابتدای تابستان عملیاتی می شود

دکتر«نواب قائدی» در نطق پیش از دستور هشتاد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: در دنیای امروز توسعه حمل و نقل عمومی و پاک در کلانشهرها به نیاز اصلی برای مدیریت ترافیک شهری تبدیل شده و در واقع یک الزام در کاهش ترافیک شهری و عواقب ناشی از آن می­باشد؛ راهی که اکثر شهرهای موفق دنیا سالیان زیادی است که در این مسیر گام برداشته­اند و امروزه شاهد شهری سالم و بدون ترافیک و انسان محور هستند.

بدون تردید، در حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک به دوچرخه به عنوان یکی از شیوه‌های حمل و نقل شهری در سفرهای کوتاه و مکمل سایر شیوه‌های حمل و نقلی و به ویژه حمل و نقل همگانی نگاه می‌شود که نمونه‌های بارز آن را در بسیاری از شهرهای موفق جهان می‌بینیم؛ در کشور ما تاکنون چنین نگاهی به دوچرخه یا وجود نداشته و یا جدیت آن به حدی که لازم می‌باشد نبوده است. بر این اساس، شورای پنجم اسلامی شهر در راستای هدف والای انسان محوری در توسعه و مدیریت شهری، توجه و اهمیت ویژه‌ای برای دوچرخه به عنوان یک شیوه حمل و نقلی و نه صرفا وسیله‌ای برای تفریح قائل بوده است. از این رو در گام اول، پیاده سازی فاز اول مسیرهای ویژه دوچرخه در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد توسعه این مسیرها منوط به بررسی میزان کارایی آن شود. پس از گذشت حدود 4 ماه از اجرای این مسیرها، جمع بندی بررسی‌ها و پیشنهادات و انتقادات مردمی، ما را به این نتیجه رساند که در اولویت‌گذاری بین عرضه و تقاضا در دوچرخه‌سواری، بایستی به تقویت تقاضا پرداخت و پس از آن است که ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه، خود به مطالبه‌ای عمومی تبدیل می‌شود.

در راستای تقویت تقاضای دوچرخه‌سواری، علاوه بر راه‌اندازی و تقویت پویش‌هایی همچون سه‌شنبه‌های بدون خودرو و همایش‌های دوچرخه‌سواری عمومی، به ایجاد ایستگاه‌های تحویل دوچرخه (یا همان دوچرخه‌های اشتراکی) در طول مسیرهای ویژه دوچرخه نیز اقدام گردید. اما بنا به پاره‌ای از دلایل، این اقدامات، انتظارات مورد نظر برای افزایش موثر در تقاضای دوچرخه‌سواری را به همراه نداشت. در بررسی علل این مساله، مشخص گردید که چاره کار را باید در هوشمندسازی این اقدام دنبال کرد. چیزی که از آن در دنیای امروز به عنوان نسل چهارم دوچرخه‌های اشتراکی یاد می‌شود. در این نسل از دوچرخه‌های اشتراکی بسیاری از محدودیت‌های نسل‌های پیشین رفع شده و دوچرخه‌سواری تبدیل به شیوه‌ای بسیار جذاب تبدیل شده است؛ به گونه‌ای که دسترسی به دوچرخه در هر نقطه از شهر و به ساده‌ترین شکل ممکن میسر خواهد بود و در پایان سفر نیز دوچرخه دریافت شده، در هر نقطه از شهر پارک خواهد شد. چنین سهولت در دسترسی و استفاده از دوچرخه، سبب تحولی شگرف در زمینه استفاده از دوچرخه در سراسر دنیا شده است.

در این راستا، در کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک استفاده از توان اپرتورهای مطرح ملی و بین‌المللی در زمینه دوچرخه‌های اشتراکی به عنوان یکی از تکالیف بودجه شهرداری شیراز در سال 98 در نظر گرفته شد. بر این اساس و پس از جلسات کارشناسی متعدد در کمیسیون‌ عمران، حمل و نقل و ترافیک و کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر و با همراهی معاونت حمل و نقل و ترافیک و سازمان سرمایه گذاری، تصمیم بر آن شد تا ضمن شناسایی اپراتورهای مطرح ملی و بین المللی فعال در این حوزه، زمینه برای حضور آنها فراهم گردد. مکاتبات و مذاکرات متعددی با شرکت‌های داخلی و خارجی فعال در این زمینه صورت پذیرفت و با سرمایه‌گذاران متعددی موضوع پیش برده شد، تا در نهایت با یکی از شرکت‌های موفق داخلی که در شهرهای دیگری از کشور نیز فعالیت دارد، توافق و تفاهم اولیه انجام گرفت.

 با این حال، شرایط ارائه خدمات دوچرخه‌های هوشمند در شهرهای دیگر کشور به گونه‌ای است که احتمال عدم جذابیت آن و بروز چالش‌های اجرایی بعید به نظر نمی‌رسد. از این رو، با همراهی و پیگیری ارزشمند شهردار محترم و مذاکرات صورت گرفته با شرکت مذکور، دریافت دوچرخه‌های اشتراکی تسهیل شده که در کنار دریافت هوشمند دوچرخه، به جذابیت استفاده از دوچرخه در شهر شیراز کمک چشمگیری می‌نماید.

انتظار می‌رود با اتمام مراحل انعقاد قرارداد با شرکت مذکور، راه‌اندازی خدمات دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی در شهر شیراز از ابتدای تابستان سال جاری عملیاتی گردد که در کنار اقدامات ارزشمند دیگری که در حوزه حمل و نقل در دست اقدام است، تحولی قابل توجه و موثر در کیفیت خدمات حمل و نقلی در شهر شیراز در شش ماه نخست سال جاری شاهد خواهیم بود و بدون شک گامی ارزشمند در جهت تحقق شعار انسان محوری شورای پنجم برداشته خواهد شد. 

 

 

 

 

 

 

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.