تصویب طرح تشکیل دبیرخانه دائمی مناسب سازی اماکن و فضاهای شهری برای معلولین، جانبازان،کودکان و سالمندان در شیراز
نویسنده خبر : مدیر سایت    
چهار شنبه 1 مرداد 1399
    
تعداد بازدید: 2450
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/5/1
منبع : درون سازمانی

نطق پیش از دستور دکتر قائدی - مورخ 25 تیر 99

تصویب طرح تشکیل دبیرخانه دائمی مناسب سازی اماکن و فضاهای شهری برای معلولین، جانبازان،کودکان و سالمندان در شیراز

نطق پیش از دستور دکتر قائدی - مورخ 25 تیر99

تصویب طرح تشکیل دبیرخانه دائمی مناسب سازی اماکن و فضاهای شهری برای معلولین، جانبازان،کودکان و سالمندان در شیراز

عرض سلام و احترام دارم به همه همکاران گرامی در شورای اسلامی شهر، شهردار محترم، معاونین و مدیران و پرسنل خدوم شهرداری کلان شهر شیراز ، اصحاب محترم رسانه و حضار گرامی.

امروز 25 تیر ماه در تقویم ملی کشورمان به عنوان روز بهزیستی و تأمین اجتماعی نامگذاری شده است. بهزیستی با اقشار محروم و انسانهایی در ارتباط می­باشد که بنا به دلایل محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ارثی و نیز داشتن مشکلات جسمی، روانی و عاطفی، دچار مشکلاتی شده­اند. سازمان بهزیستی سازمانی فرهنگی، اجتماعی و امدادی است که برای کمک به این افراد و در راستای حفظ ارزشهای انسانی و تحقق عدالت اجتماعی تأسیس شده است و با حداقل حمایتهای دولتی و با تکیه بر مشارکت مردمی و انجمن­های مردم نهاد و همکاری سازمانها، در جهت توسعه خدمات توانبخشی، امدادی و بازپروری و کمک به تأمین حداقل نیاز گروه­های کم درآمدی که قادر به توانایی و خودکفایی اقتصادی نیستند، فعالیت می­نماید. بنابراین تمامی افراد، انجمن­ها، خیرین، سازمانها و ارگانهایی که به نحوی در این مسیر قدم بر می­دارند، قابل تقدیر و احترام هستند و این روز را برای تمامی عزیزانی که برای حفظ شأن و منزلت انسانی و عزت نفس مردم عزیزمان و نیز ارائه خدمات متناسب، تلاش می نمایند تبریک عرض می­کنم؛ هر چند این عزیزان برای رضای خداوند و آرامش خاطر خود این اقدام پسندیده را انجام می دهند و قطعأ در پیشگاه خداوند متعال اجر آنها محفوظ خواهد بود و از برکات اعمال خود در زندگی دنیوی و اخروی خود بهره مند خواهند شد.

یکی از اقشاری که مشمول خدمات بهزیستی می­شود، افراد توان خواه می­باشد. وقتی صحبت از افراد توان خواه و مسائل مربوط به سیستم شهرسازی در جهت کمک به آنها می­شود، ذهن اکثر ما به افراد دارای معلولیت که در جامعه وجود دارند معطوف می گردد، عزیزانی که به خاطر داشتن معلولیتهای جسمی و حرکتی به تنهایی قادر به انجام برخی فعالیتهای روزمره خود نمی باشند و محدودیتهایی برای استفاده از خدمات و زیرساختها دارند که طبق آمارها، در شهر شیراز تقریبا 36 هزار نفر دارای انواع معلولیت ساکن هستند. غافل از اینکه سالخوردگان، بیماران، زنان باردار و کودکان که می توانند پدر و مادر، همسر یا فرزند هر کدام از ما باشند نیز عمومأ برای استفاده از اماکن، معابر، فضاهای عمومی و سایر زیرساختهای شهری نیاز به حمایت دارند. علاوه بر این معلولیت مسئله نسبی می­باشد و هر کدام از ما ممکن است در آینده به هر دلیلی بصورت موقت یا دائم دچار آن شویم. بنابراین هر کدام از مسئولین و مردم که در این زمینه تلاشی انجام می دهند و خدماتی ارائه می نمایند در نهایت خودشان در زمان کهنسالی و یا معلولیت و یا سایر اعضای خانواده شان به فراخور نیاز از آن بهره مند خواهند شد. با این نگاه در واقع این موضوع به قشر خاصی محدود نمی شود و تمامی شهروندان به نوعی در برهه ای از زندگی شامل این شرایط خواهند بود. از طرفی بخشی از افراد توانخواه در جامعه، از یادگاران دفاع مقدس و جانبازان سرافراز می­باشد که مسئولیت ما در قبال آنها بیشتر هم می­باشد و وظیفه همه ماست که در راستای حمایت از این عزیزان در همه زمینه­ها اقدام نماییم.

در این راستا یکی از مباحثی که در سیستم مدیریت شهری مطرح می­باشد، عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه و متناسب خدمات و مناسب­سازی زیرساختها (شامل اماکن، فضاها، معابر و حمل و نقل شهری و ...) برای تمامی شهروندان می­باشد.

اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع مناسب‌سازی فضای شهری از سوی قانون‌گذار در سطح کلان و خرد به خوبی دیده شده است و بستر قانونی مناسبی نیز برای در خصوص حمایت از افراد توان­خواه و مناسب­سازی فضاهای شهری فراهم می­باشد. در همه این قوانین، تکالیف و وظایفی برای دستگاه‌های مختلف تعیین شده است تحقق کامل این امر و مناسب­سازی تمامی زیرساختها نیازمند همکاری، هماهنگی و حمیت همه دستگاه­های مربوطه می­باشد.

علیرغم اینکه شهرداری شیراز اقدامات خوبی در راستای مناسب سازی فضاها و اماکن عمومی سطح شهر انجام داده است اما هنوز تلاش زیادی می­طلبد تا شیراز به استانداردهای شهر انسان­محور برسد. از شعارهای اساسی شورای پنجم اسلامی شهر شیراز، رویکرد انسان محوری در توسعه شهری و خدمات قابل ارائه به شهروندان می باشد که در برنامه پنج ساله سوم توسعه شهرداری و برنامه سالانه شهرداری نیز مورد توجه قرار گرفته و چندین شاخص در برنامه پنج ساله برای مناسب­سازی فضاها و اماکن شهری پیش­بینی شده است. در این راستا کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک به منظور نیازسنجی و رفع نیازهای افراد توان­خواه و نیز ایجاد بستر لازم برای ارتباط مؤثر با جامعه معلولین، یکی از عزیزان دارای معلولیت را به عنوان مشاور رسمی کمیسیون انتخاب کرده تا از مشاوره‌های هر چه بیشتر آنها در جهت پیشبرد اهداف و برنامه‌های مربوطه استفاده گردد.

اما به مناسبت روز و هفته بهزیستی این فرصت را غنیمت شمرده و بخشی از اقدامات صورت گرفته در دوره پنجم شورای اسلامی در خصوص مناسب­سازي که با راهبری، نظارت و پیگیری کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورا و تلاشهای ارزنده همکاران در مجموعه شهرداری شیراز انجام شده است، را خدمتتان ارائه می دهم:

  • بازنگری و به‌روز رسانی دستورالعمل مناسب‌سازی عملیات‌های عمرانی:

با توجه به وجود برخی مشکلات فنی و اجرایی در عملیات عمرانی مناسب­سازی و عدم وجود وحدت رویه؛ ضمن بازنگری شیوه­نامه مربوطه، طی هماهنگی و تقویت فرایند نظارتی سعی شده است نسبت به بهبود شریط اجرایی اقدام گردد.

  • ارائه خدمات حمل­ونقلی رایگان برای اقشار خاص (معلولین و جانبازان):

بر اساس قانون جامع حمایت از معلولین و جانبازان و به منظور ارائه خدمات حمل­ونقلی تخفیف­دار و رایگان برای معلولیتهای با درجه مختلف و جانبازان، طی مصوبه­ای شهرداری مکلف گردید که زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری لازم برای این ارائه خدمات در مترو فراهم نماید که در حال پیگیری می باشد. 

  • تجهیز ایستگاه‌های خط یک مترو به آسانسور: تقریبأ کلیه ایستگاههای خط یک مترو به آسانسور تجهیز شده­اند.
  • نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تهیه ناوگانی با قابلیت استفاده افراد دارای معلولیت و ویلچری:

پس از پیگیری و رایزنی با شرکت سازنده و تأمین منابع مالی آن، در سال 97 تعداد 185 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شیراز اضافه گردید که علاوه بر کیفیت آن، دارای رمپ مناسب ویژه افراد ویلچری بوده و افراد دارای معلولیت ویلچردار نیز امکان استفاده از این سیستم حمل و نقلی را دارند. سعی شده است که این ناوگان بصورت عادلانه در خطوط اتوبورانی سطح شهر توزیع شوند.

  • راه­اندازی سامانه ویژه حمل و نقل معلولین و جانبازان:

برای تسهیل و تسریع در ارائه خدمات حمل‌ونقل مسافر به افراد توان­خواه، طی طرحی از طرف کمیسیون راه­اندازی سامانه ویژه حمل و نقل معلولین و جانبازان مطرح شد و شهرداری مکلف گردید نسبت به خرید تعداد 5 دستگاه ون ویژه معلولین اقدام نماید. بر این اساس شهرداری آنها را تهیه و مناسب­سازی نمود. اما با توجه به مسائل موجود در زمینه بهره­برداری و راه­اندازی سامانه مذکور، برای حل مشکل مربوطه مجددآ موضوع واگذاری ون­ها و بهره­برداری از سامانه به بخش خصوصی در قالب طرحی توسط کمیسیون ارائه و پس از تصویب در صحن شورا به شهرداری ابلاغ گردیده است که در حال پیگیری فرایند اجرایی می­باشد.  

  • تجهیز پل‌های عابر پیاده به آسانسور و تبدیل پله رمپ:

با توجه به مشکلات برخی از افراد در استفاده از پلهای عابر پیاده پله­ دار، سعی گردیده است پس از بررسی و اولویت بندی، پلهای پر تقاضا به آسانسور تجهیز شوند و نیز برای بهبود عملکرد برخی پلها و امکان استفاده افراد ویلچری، تبدیل به رمپ شده­اند. این امر برای سایر پلهای عابر پیاده موجود و یا جدیدالاحداث نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.

  • مناسب­سازی فضاهای شهری و اماکن عمومی:

این اقدامات شامل مناسب‌سازی پیاده­روها، پارکها و سرویس­های بهداشتی عمومی- مناسب‌سازی ‌ایستگاه‌های اتوبوس و مترو- مناسب‌سازی دسترسی به اماکن- اجرا و ساماندهی مسیرهای کارآمد حرکتی ویژه نابینایان و ... می­باشد. آمار مربوط به اقدامات مناسب سازی یکسال گذشته شهرداری شامل موارد زیر می­باشد:  

  • حدود 80 هزار مترمربع كف سازي و پياده رو سازي- 204 ایستگاه ايستگاههاي اتويوس درون شهري- 281 مورد گذرگاه­هاي عابرين پياده- 62 مورد سرويس بهداشتي اماكن عمومي.

با توجه به اینکه اغلب مصوبات کمیته مناسب سازی شهرستان شیراز به شهرداری مربوط می­شود و علیرغم پیشرو بودن شهرداری شیراز در جهت مناسب­سازی اماکن و فضاهای شهری برای افراد توان­خواه، اما بدلیل پراکندگی اقدامات، عدم وجود وحدت رویه و نیز عدم وجود متولی واحد برای پیگیری موضوع در شهرداری، رصد و ارزیابی اقدامات، مستندسازی و گزارش­گیری آنها بصورت متمرکز صورت نگرفته و فعالیت­های شهرداری بخوبی اطلاع­رسانی و انعکاس داده نشده است. برای کمک به حل این موضوع، راه­اندازی دبیرخانه دائمی مناسب­سازی در شهرداری شیراز در قالب طرح کمیسیون به صحن ارائه شده و امروز در دستور کار قرار دارد که از همکارانم خواهش دارم که نسبت به این طرح مساعدت نمایند تا در روز بهزیستی بتوانیم این مصوبه را تقدیم این عزیزان نماییم هرچند که بنده بخوبی از دغدغه اعضای محترم شورا در این زمینه آگاه هستم و همواره حمایت و همکاری لازم  را در این خصوص ابراز داشته اند و به نوبه خودم از همکارانم در شورا تشکر می نمایم.

در پایان جا دارد از زحمات مجموعه بزرگ شهرداری، اداره بهزیستی و سایر ارگانها و تمام عزیزانی که به نحوی در این امر مهم همکاری کرده اند، تشکر و قدردانی داشته باشم و امیدوارم که بتوانیم بیش از بیش در این راستا تلاش کنیم.

خدایا چنان کن سرانجام کار                     توخشنود باشی و ما رستگار

وَالسّلامُ علیکُم وَ رَحمَهُ الله وَ بَرَکاتُه

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.