کمربندی شیراز نیازمند توجه و حمایت استاندار و نمایندگان شهر شیراز واستان فارس در مجلس و جذب اعتبارات ملی
نویسنده خبر : مدیر سایت    
سه شنبه 13 خرداد 1399
    
تعداد بازدید: 2608
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/3/13
منبع : درون سازمانی

کمربندی شیراز نیازمند توجه  و حمایت استاندار و نمایندگان شهر شیراز واستان فارس در مجلس و جذب اعتبارات ملی

دکتر قائدی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز:

کمربندی شیراز نیازمند توجه  و حمایت استاندار و نمایندگان شهر شیراز واستان فارس در مجلس و جذب اعتبارات ملی

 

در حالی که شیوع ویروس کرونا دنیا را درگیر خود کرده است و همه توجهات را به سمت خود معطوف نموده است، آمارهای منشتره از مبتلایان و جان­ باختگان این ویروس منحوس همواره تأسف و نگرانی مردم را در پی داشته است و تمام کشور برای مقابله با آن بسیج شده است. اما غافل از اینکه شیراز در طول سالیان گذشته از ویروسی رنج می­برده که جان تعداد زیادی از شهروندان را به خطر انداخته است اما شاید چون آمار آنها در رسانه ها منتشر نمی­شود کمتر مورد توجه قرار گرفته است. کمربندی شیراز به عنوان یکی از حادثه­خیز ترین نقاط کشور محسوب می­شود که بیشترین آمار حوادث ترافیکی در سطح استان را به نام خود ثبت کرده است.

آمار اخذ شده از سوی مراجع مربوطه، در خصوص تصادفات سال 98 نشان می دهد که تقریبا در هر یک کیلومتر یک نفر فوت و 11 نفر مجروح شده اند، این در حالی است که آمار تصادفات در سال 98  در کمر بندی شیراز به تعداد 1270 مورد گزارش شده که طبق این آمار 368مورد تصادفات فوتی و جرحی، یعنی ( 341 مورد بصورت جرحی و 27 مورد بصورت فوتی) بوده است، همچنین 902 مورد تصادف خسارتی در سال 98 گزارش شده است.

 با توجه به اینکه کمربندی شیراز به عنوان یکی از محورهای مواصلاتی جنوب کشور نقش مهمی در اقتصاد کلان حمل­ونقل کشور دارد که پس از شکل­گیری شهرکها در اطراف آن به یک بزرگراه شهری تبدیل شده و مشکلات زیادی را برای شهر و شهروندان ایجاد کرده است. راهکار اساسی برای برون رفت از این شرایط، جابجایی کمربندی به خارج از شهر می­باشد تا این تداخل ترافیکی و کارکردی محورهای بزرگراهی شهری و غیرشهری مرتفع شود. تکمیل آزادراه شیراز-اصفهان و ادامه آن از خارج شهر می­توانست این نقش را بخوبی ایفا نماید اما متأسفانه قرار است این آزادراه نیز از طریق محور حسینی­الهاشمی به کمربندی متصل گردد که در این صورت مشکلات این محور دوچندان خواهد شد.

عدم وجود متولی واحد برای کمربندی و ایمن­سازی این محور باعث شده است که برنامه منسجمی برای ساماندهی آن اجرایی نشود. در حال حاضر راه و شهرسازی، راهداری، اداره برق، پلیس و شهرداری به واسطه عبور آن از محدوده شهر به نوعی در خصوص کمربندی مسئولیت­هایی را به عهده دارند. مشکلات مربوط به کمربندی شامل ایمن­سازی ورودی شهرکهای اقماری و دوربرگردان­ها، احداث کندروها، احداث تقاطعات غیرهمسطح، تامین روشنایی، تعمیر و بهسازی روسازی، احداث گذر عابر پیاده عرضی و نظارت بر آن می­باشد. در طی سالهای گذشته شهرداری بصورت تعاملی و به منظور حفظ جان شهروندان، سه تقاطع غیرهمسطح در این محور احداث کرده است و بقیه تقاطعات جزو تعهدات راه و شهرسازی بوده است.

هرچند با اقداماتی که توسط شهرداری و سایر ارگانهای مربوطه در سالیان اخیر صورت گرفته، نسبت به قبل وضعیت کمربندی بهتر شده است اما همچنان آمار تصادفات و فوتی های آن نگران کننده است. ساماندهی و ایمن­سازی کمربندی هزینه زیادی را در پی خواهد داشت که از توان ارگانهای محلی خارج می­باشد و نیازمند اعتبارات ملی می­باشد که می­طلبد نمایندگان محترم استان فارس در مجلس شورای اسلامی این موضوع را پیگیری نمایند تا بتوان با تأمین بودجه لازم ملی و استانی قدم­های مؤثری در این خصوص برداشت و بیش از این شاهد اتفاقات ناگوار در کمربندی نباشیم.

 

 

 

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.