علیرغم تمام محدودیتها، پروژه های عمرانی شهرداری شیراز بر اساس نیازسنجی و اولویت بندی در حال اجرا می باشند
نویسنده خبر : مدیر سایت    
شنبه 28 دی 1398
    
تعداد بازدید: 2614
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1398/10/28
منبع : درون سازمانی

دکتر قائدی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور یکصد و هفدهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد:

علیرغم تمام محدودیتها، پروژه های عمرانی شهرداری شیراز بر اساس نیازسنجی و اولویت بندی در حال اجرا می باشند

نطق پیش از دستور دکتر قائدی - مورخ 25 دی 98

عرض سلام و احترام دارم به همه همکاران گرامی در شورای اسلامی شهر، شهردار محترم، معاونین و مدیران و پرسنل خدوم شهرداری کلان شهر شیراز و اصحاب محترم رسانه و حضار گرامی.

در طی دو هفته گذشته حوادث ناگواری در کشور اتفاق افتاد که همه ما را در غم عمیقی فرو برد. ترور ناجوانمردانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای جبهه مقاومت همه اقشار مردم فارغ از هر طیف و جناح و مسلکی را عزادار کرد و پس از آن بر اثر سهل انگاری برگزار کنندگان در مراسم تشییع این شهدای گرانقدر جان­باختن تعدادی از هموطنان، بر سنگینی این غم افزود. اما از دست دادن تعداد دیگری از هموطنانمان در سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی شوک بزرگ دیگری بود که بر کشور ما وارد شد و باعث شد که روزهای تلخی را سپری کنیم.

این مصیبت بسیار سنگین را به همه مردم عزیز کشور و شهروندان شیرازی و خانواده­های عزیزان داغدیده تسلیت عرض می­نمایم و انشالله با تلاش، تدبیر و همدلی مسئولان و همراهی و اتحاد مردم عزیز بتوانیم این شرایط سخت را پشت سر بگذرانیم و در آینده شاهد اتفاقات خوبی در کشور باشیم.

همچنین درگذشت اسطوره موسیقی قشقایی مرحوم فرود گرگین­پور را خدمت خانواده محترم ایشان و ایل قشقایی و  علاقه­مندان به هنر موسقی تسلیت عرض می­کنم.

اما همانطور که همه دوستان استحضار دارند پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدشان، همانند سایر شهرهای کشور، اقدام شایسته­ای نیز در شهر شیراز به پاسداشت رشادتها و ایثارگری های این قهرمان و اسطوره صلابت و مقاومت صورت گرفت و آن، نام­گذاری بزرگراه واقع در محدوده کوهسار مهدی (عج) بود  که به نام شهید سپهبد قاسم سلیمانی مزین شد و این مهم با  تلاش و همت همکارانم در شورای شهر و مساعدت شهردار محترم انجام پذیرفت.

به پاس دلاور مردیها و رشادتهای آن شهید عزیز و حفظ نام و منزلت این قهرمان ملی باید مکان یا پروژه­ای در شأن و جایگاه ایشان انتخاب می­شد، و با توجه به اینکه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از سربازان و عاشقان حضرت ولیعصر (عج) می­باشند، نامگذاری پروژه­ای بزرگ واقع در محدوده کوهسار مهدی (عج) بنام این شهید بزرگوار اتفاق مبارکی می­باشد.

 بزرگراه شهید سپهبد قاسم سلیمانی بطول حدود 9 کیلومتر از بلوار جمهوری (میدان جام جم) شروع شده و پس از عبور از تونل کوهسار به سه راهی دینکان و مسیر مستقیم آن تا تقاطع غیرهمسطح جوادیه ادامه می یابد. این پروژه که در چندین فاز تعریف شده که بخشهایی از آن طی سالهای گذشته به اتمام رسیده و بخشهایی نیز در حال اجرا می­باشد، در مجموع بالغ بر 1200 میلیارد تومان هزینه کلی این پروژه می­باشد. تکمیل و راه­اندازی این پروژه علاوه بر رونق­بخشی به محدوده کوهسار مهدی و ایجاد بستری مناسب برای توسعه گردشگری و زیرساخت­های ارتباطی به بام شیراز، می­تواند با ایجاد محور ارتباطی به موازات بلوار چمران، نقش کاهندگی و تعدیل ترافیک محور چمران را ایفا کند و زمینه حضور بیشتر شهروندان عزیز در محور چمران به عنوان یک کریدور خدماتی فراهم گردد.

اما اینک که نام این پروژه به اسم مبارک سردار دلها، شهید سپهبد قاسم سلیمانی مزین شده، تمامی مدیران شهری و ارکان مختلف پروژه کمر همت بسته­اند تا بصورت جهادی این پروژه را پیش ببرند چراکه با نامگذاری این پروژه به نام سردار شهید قاسم سلیمانی، شهروندان و اذهان عمومی نیز انتظار راه­اندازی هر چه سریعتر پروژه را دارند. لذا همگی بایستی این فرصت را غنیمت بشماریم و به پاس و احترام خون این شهید بزرگوار حداکثر تلاش و همکاری را در این خصوص داشته باشیم.

بنابراین ابتدا از همکارانم در شورای شهر استدعا دارم که در طرح دوفوریتی که برای رفع مشکلات تملکی این پروژه امروز ارائه خواهد شد، مساعدت فرمایند، هرچند بخوبی واقف می باشم که اعضای محترم شورا حتی بیشتر از بنده در این خصوص دغدغه دارند. از طرفی از شهردار محترم هم درخواست دارم؛ همانطور که پیش از این با حساسیت ویژه­ای این پروژه را دنبال می­کردند که جای تقدیر هم دارد، همچنان این مهم را در اولویت برنامه­های خود قرار دهند و اهتمام لازم را برای رفع مسائل تملکی و اجرایی پروژه بکار ببندند.

همانطور که عرض کردم یکی از موانع اصلی این پروژه، مشکلات تملکی می­باشد که حل آنها نیازمند همکاری بیشتر مالکین و غارسین املاک موردمسیری و محلات مجاور می­باشد. البته با توجه به اینکه اجرای این پروژه علاوه بر ایجاد دسترسی محلات جنوبی این محور به بزرگراه و رفع محدودیت­های حمل­ونقلی موجود، ارزش افزوده بسیار خوبی برای این محدوده ایجاد خواهد کرد، قطعأ تکمیل این پروژه به نفع ساکنین محله های مجاور و مالکین و همه شهروندان خواهد بود. انشالله شهروندان عزیز نیز مساعدت لازم را با شهرداری انجام خواهند داد و شهرداری هم شرایط مساعدی را برای تملک منصفانه و پرداخت مطالبات آنها فراهم خواهد نمود.

یکی دیگر از مسائل در خصوص تکمیل این پروژه مربوط به تقاطع غیرهمسطح جام جم می­باشد که مشکلات تملکی آن هنوز مرتفع نشده است و نیازمند مساعدت بیشتر سازمان صدا و سیما است که انتظار داریم علاوه بر همکاری لازم برای تملک این پروژه، در اطلاع­رسانی و معرفی این پروژه مهم نیز شهرداری را همانند قبل مساعدت نمایند.

در این میان شورای پنجم و شهرداری بر اساس وظایف ذاتی خود و تعهداتی که در قبال شهروندان عزیز  بر عهده دارد، سعی کرده است علیرغم تمامی محدودیت­ها و مسائل مختلف مالی در شهرداری، تکمیل پروژه­های عمرانی نیمه­تمام را به عنوان سرمایه­های این شهر در اولویت برنامه­های خود گذاشته و در کنار آن پروژه­های جدیدی را در جهت توسعه زیرساخت­های شهری و رفاه و آسایش شهروندان بر اساس نیازسنجی و اولویت­بندی در دستور کار قرار داده است.

از طرفی با توجه به رویکرد شورای پنجم به نگاه انسان­محوری در مدیریت شهری و لزوم توسعه زیرساخت­های حمل­و­نقلی موردنیاز و تقویت سیستم حمل­و­نقل همگانی، سعی بر حرکت در این مسیر و تحقق این امر شده است و در برنامه پنج­ساله سوم و نیز بودجه­­ریزی سالانه نیز این رویکرد ملاک عمل قرار گرفته است. بنابراین علاوه بر تکمیل رینگ­های پیرامونی برای هدایت و مدیریت ترافیک ماشین­های عبوری، در محدوده شهری نیز اولویت بر ارتقای سیستم­های حمل­ونقل همگانی (از جمله احداث خط 2 مترو، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، اصلاح خطوط اتوبوسرانی متناسب با خط یک مترو، یکپارچه­سازی سیستم حمل­ونقل عمومی، ایجاد مدهای جدید حمل­ونقلی ...) و توسعه زیرساختهای انسان­محور ( از جمله احداث پیاده­راه­ها، طرح آرام­سازی معابر شهری، استانداردسازی و ایمن­سازی معابر شهری، احداث مسیرهای ویژه دوچرخه و هوشمندسازی و ...) قرار داده شده است. بر این اساس تکمیل رینگ­های پیرامونی شهر شیراز و احداث پلها و تقاطعات غیرهمسطح در این محورها مورد توجه قرار گرفت تا برخی از ترافیک تحمیلی به شهر از مبادی و دروازه­های ورودی به سمت بیرون از شهر هدایت شوند.

در این راستا تقاطع های غیرهمسطح مرحوم استاد محمد بهمن بیگی(مهدیه امیر کبیر)، تقاطع غیرهمسطح شهید رودکی، تقاطع غیرهمسطح مرحوم دکتر خدادوست( باهنر -کمربندی)، بزرگراه مهدیه و بزرگراه توسعه جنوب (گلبهار) از پروژه­های شاخص شهرداری در محور جنوب غربی شیراز می­باشد. این پروژه­ها به منظور تکمیل رینگ پیرامونی شهر شیراز و با هدف مدیریت ترافیک در محدوده جنوب غربی و جلوگیری از ورود ماشین­های سنگین به داخل شهر و هدایت آن به کمربندی، افزایش ضریب ایمنی تردد و کاهش زمان سفر در تقاطعات و ایمن­سازی کمربندی با حذف دوربرگردان­های آن، تعریف شده­اند و در حال اجرا می­باشد. انشاالله با تلاش مجموعه شهرداری سعی بر این است تا در دهه فجر امسال روگذر تقاطع مهدیه امیرکبیر در فاز اول و تا هفته شیراز نیز تقاطع دکتر خدادوست (باهنر کمربندی) به بهره برداری برسد.

به منظور ارتباط شریانی صدرا به شیراز و کاهش مشکلات ناشی از تداخل ترافیکی و مدیریت ترافیک محور شمال غربی شیراز، پروژه چپگرد صدرا و تکمیل زیرگذر گلستان نیز از دیگر پروژه­هایی است که در حال اجرا می­باشد و امیدواریم با اتمام و بهره­برداری این پروژه­ها نیز بتوانیم بخشی از این معضلات ترافیکی آن محدوده را حل نماییم.

در محور شرقی شیراز نیز پروژه ساماندهی بلوار خلیج فارس در حال اجرا می­باشد. با توجه به اینکه بلوار خلیج فارس در یکی از ورودی­های اصلی شهر شیراز واقع شده و مشکلات عدیده موجود در زیرسازی و روسازی آن، شرایط نامساعدی را بوجود آورده بود که در شأن شهر شیراز و شهروندان عزیز نبود، با این پروژه اقدامات اساسی در این محور انجام می­شود که برای شهر ماندگار خواهد بود. در این محدوده پروژه بلوار مولوی نیز از پروژه­های مهمی است که در دست پیگیری می­باشد.

علاوه بر پروژه­های ذکر شده، صدها پروژه دیگر کوچک و بزرگ در سطح شهر شیراز توسط مجموعه شهرداری در حال انجام می­باشد که جا دارد از شهردار محترم و مجموعه شهرداری (معاونتها، سازمانها، شهرداری مناطق، و ...) بخصوص همکاران عزیز در حوزه معاونت فنی و عمرانی و سازمان عمران تشکر نمایم و امیدوارم با برنامه­ریزی، درایت و تلاش بیشتر عزیزان در مجموعه شهرداری، کماکان پروژه­های عمرانی سطح شهر با جدیت دنبال شود.

 

خدایا چنان کن سرانجام کار                     توخشنود باشی و ما رستگار

وَالسّلامُ علیکُم وَ رَحمَهُ الله وَ بَرَکاتُه

 

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.