نطق پیش از دستور دکتر قائدی یکم خرداد 98
نویسنده خبر : مدیر سایت    
چهار شنبه 1 خرداد 1398
    
تعداد بازدید: 3286
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1398/3/1
منبع : درون سازمانی

فاز اول اصلاح خطوط اتوبوس، مینی بوس، ون و تاکسی تا انتهای شهریور 98 اجرایی می شود

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و احترام به همکاران خودم در شورای اسلامی شهر، شهردار محترم و معاونین و مدیران محترم شهردار، اصحاب محترم رسانه و سایر عزیزان حاضر در جلسه.

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات عزیزان در این ماه مبارک، ولادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) را خدمت تمام شیعیان تبریک عرض می­نمایم. همچنین پیشاپیش شهادت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) را هم تسلیت عرض نموده و امیدوارم که همه ما بتوانیم از برکات ماه میهمانی خدا و فیوضات شب‌های قدر بهره­مند شویم.‌

 

بدون تردید حمل و نقل می‌تواند نقش مهم و موثری در محقق شدن شعار انسان محوری داشته باشد؛ چرا که توجه به نیازهای اصلی شهروندان برای جابجایی در سطح شهر مصداق بارز انسان محوری است. در میان همه شیوه‌های حمل و نقلی، حمل و نقل همگانی هم سهم بسزایی در این زمینه دارد و هم اینکه زیرساخت‌های آن تا حد قابل قبولی برای این کار فراهم شده است. با این حال، عدم توجه جدی به توسعه کیفی حمل و نقل همگانی سبب افت شدید آن در طول سالیان گذشته شده است. بر این اساس، تلاش شورای پنجم اسلامی شهر و کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک به طور خاص در 2 سال گذشته بر این بوده است تا بتواند تحولاتی اساسی در زمینه حمل و نقل همگانی و با نگاه ویژه‌تر به خدمات اتوبوسرانی، ایجاد نماید. عمده تلاش‌ها در طول این دو سال معطوف به تدوین و اصلاح دستورالعمل‌ها و فرآیندها و انجام مطالعات و اخذ مشاوره‌های لازم بوده است. امید است تا همان‌طور که در شاخص‌های برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری شیراز نیز تبلور یافته است، از سال جاری این تلاش‌ها محقق شده و عملیاتی گردد.

از جمله اقدامات شاخص در این زمینه می‌توان به اصلاح خطوط و زمان‌بندی خدمات اتوبوسرانی اشاره کرد. در طول یک دوره نسبتا طولانی تقریبا تغییر و تحول خاصی متناسب با شرایط جامعه در این زمینه رخ نداده است و لذا امروز شاهد آن هستیم که تعداد زیادی اتوبوس در قالب خطوط مختلف، مسیرهای یکسانی را با هم‌پوشانی نسبتا زیاد طی می‌کنند. به دلیل عدم مدیریت مناسب خطوط، نیاز به ناوگان اتوبوس نیز به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی بودجه زیادی را برای این کار طلب می‌کند. این در حالی است که در یک نگاه کلان‌تر می‌توان با کمک و هماهنگی سایر شیوه‌ها، مانند مینی‌بوس و تاکسی‌های خطی یک سیستم یکپارچه اجرا کرد که در آن هزینه‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری بهینه‌تر از شرایط فعلی گردد و از هم مهمتر کیفیت خدمات ارتقا یابد که رضایت شهروندان و بهبود وضعیت ترافیک معابر را به همراه خواهد داشت.

ایجاد چنین سیستم یکپارچه‌ای در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت امکان‌‌پذیر نخواهد و بلکه به منظور مدیریت بهتر آن بایستی به تدریج و بخش به بخش اجرا گردد. این مطلب در تکلیف شماره 67 بودجه سال 1398 شهرداری شیراز نیز درج شده است که «‌فاز اول اصلاح خطوط اتوبوس، مینی‌بوس، ون و تاکسی تا انتهای شهریور 98 اجرایی و بازخوردهای اجرای آن به شورا گزارش گردد. سایر فازهای بعدی اصلاح خطوط نیز تا پایان سال 98 اجرایی شود». بر این اساس شروع کار از پرتقاضا‌ترین بخش که محور شمال غرب است خواهد بود که در آن سعی شده است تا خدمات‌دهی در شهرک‌ها از طریق خطوط فیدر ساماندهی شده و مسافران در چند ایستگاه مشخص به خطوط پرسرعت تحویل داده شوند که در محور اصلی تردد دارند. این ساماندهی از چندین جنبه حائز اهمیت است که عبارتند از:

  • با انجام این ساماندهی خطوط متعدد فعلی که در بولوار دکتر حسابی تردد می‌کنند به 3 خط اصلی و پرسرعت تقلیل ‌می‌یابند که به پایانه نمازی، پایانه قصردشت و پایانه استقلال خدمات‌دهی خواهند کرد؛ این کار سبب می‌شود تا از سردرگمی که خطوط متعدد فعلی برای شهروندان ایجاد کرده‌اند جلوگیری شود.
  • کاهش تعداد خطوط اصلی سبب می‌شود تا تعداد اتوبوس‌های فعال در محور دکتر حسابی نیز بهینه‌تر گردد که در کنار ایجاد خطوط فیدر در شهرک‌های اطراف این محور، موجب افزایش تعداد مسافران به ازای هر دستگاه اتوبوس خواهد شد که هم وضعیت درآمدی بهره‌برداران بخش خصوصی را ارتقا می‌بخشد و هم هزینه‌های بهره‌برداری که از سوی شهرداری پرداخت می‌شود.
  • با ساماندهی تعداد ایستگاه‌ها و ناوگان خط، عملا هم سرفاصله و هم تعرفه زمانی خطوط بهبود خواهد یافت که در نهایت منجر به رضایت شهروندان خواهد شد.

امید است این طرح که در حال حاضر توسط کارشناسان و بهره‌برداران و شرکت‌های حمل‌و‌نقل بخش خصوصی، مراحل کارشناسی خود را سپری می‌کند، در اوایل تابستان سال جاری عملیاتی شود. انتظار می‌رود که سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل مسافر تمامی جوانب و مسائل مرتبط با این طرح که در جلسه مورخ 08/02/98 کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک مطرح گردید را به صورت دقیق و جامع بررسی و مدیریت نموده تا در نهایت طرحی اجرایی گردد که افزایش رضایت شهروندان به ویژه در حوزه تردد در آن منطقه را به همراه داشته باشد. البته همان‌طور که در تکلیف شماره 67 بودجه سال 1398 شهرداری شیراز نیز آمده است، شهرداری موظف است با بررسی میزان رضایت وشکایت شهروندان، بازخوردهای اجرای این طرح را به صورت مستمر پایش کرده و به شورا گزارش دهد تا در صورت بروز هر گونه مشکلی در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف گردد. محورهای دیگری نیز در سطح شهر شیراز از چنین پتانسیلی برخوردارند که سعی بر آن است تا پس از اجرای این پروژه در محور شمال‌غرب و اخذ بازخوردهای آن به محورهای دیگر نیز تعمیم یابد.

همچنین انتظار می‌رود که اصلاحات و تغییرات دیگری نیز در حوزه حمل‌و‌نقل همگانی در سال جاری شاهد باشیم که عبارتند از:

  • راه‌اندازی خطوط مبدا و مقصد تاکسی که مکمل خدمات اتوبوس و مترو باشد
  • اصلاح تعرفه و سرفاصله زمانی خطوط اتوبوس
  • نظارت دقیق‌تر بر زمان‌بندی‌ خطوط اتوبوس (شامل تعرفه و سرفاصله زمانی) و تسریع در اجرای آن از طریق عملیاتی کردن فاز 2 پروژه BMS
  • اصلاح خصوصی‌سازی خدمات حمل و نقل همگانی و تسریع در انجام آن
  • تلاش برای ایجاد یک سیستم اطلاع‌رسانی در زمینه حمل و نقل همگانی که جامع، دارای اطلاعات به روز و دقیق و با دسترسی آسان برای همه شهروندان باشد.
  • ارائه تسهیلات و خدمات به رانندگان حمل‌و‌نقل عمومی، در جهت حمایت از این قشر زحمت‌کش

 

از جمله اقدامات دیگری که در راستای مدیریت ترافیک محورهای ورودی شهر شیراز بخصوص محورهای شمال غرب و جنوب غرب در حال انجام بوده و در واقع مکمل طرح ساماندهی سیستم حمل و نقل عمومی نیز می­باشد، پروژه بزرگراه جنوبی شهرک گلستان و تقاطع غیرهمسطح مهدیه-امیرکبیر می­باشد که با اجرا و بهره­برداری از این پروژه­ها، مسیر خودروهای ورودی و وسایل نقلیه سنگین عبوری به رینگ‌های پیرامونی و کمربندی هدایت خواهد شد و از ورود غیرضرور آنها به محدوده مرکزی شهر و ایجاد ترافیک فزاینده جلوگیری خواهد شد.

با توجه به اهمیت این پروژه­ها و مشکلات اجرایی موجود، این موضوع در جلسه مورخ 22/02/98 در دستور کار کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک قرار گرفت و طی نامه شماره 514/98/ص مورخ 22/02/98 تصمیمات جلسه مذکور به اطلاع شهردار محترم رسانده شده است. لذا از شهردار محترم انتظار می­رود نسبت به تملک پلاکهای مورد مسیر تقاطع غیرهمسطح مهدیه-امیرکبیر که مانع اصلی در عملیات اجرایی این پروژه می­باشد، اهتمام ویژه­ای ورزد. همچنین در خصوص بزرگراه جنوب شهرک گلستان، رفع موانع اجرایی و اجرای فاز اول آن تا انتهای شهرک حافظ تا پایان سال جاری در اولویت قرار داده شود و به موازات آن اقدامات لازم برای اصلاح طرح تفصیلی محدوده و مسیر فاز دوم پروژه صورت پذیرد.

همچنین لازم به ذکر است که تضمین کارکرد صحیح چنین طرح‌ها و پروژه‌هایی در گرو مطالعه و بررسی دقیق و جامع آنها است که خود نیازمند یک تیم منسجم از کارشناسان مجرب است. لذا از شهردار محترم و معاون محترم حمل‌و‌نقل و ترافیک انتظار می‌رود تا نسبت به ساماندهی و تقویت حوزه مطالعات این معاونت توجه و اهتمام ویژه و عاجلی داشته باشند.

 

والسلام علیکم و رحمته الله و برکاته

 

 

از   1   رای
7

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.