بلوار خلیج فارس، پروژه‌ای برای ساماندهی چهره ورودی شرق شیراز است
نویسنده خبر : مدیر سایت    
یکشنبه 28 بهمن 1397
    
تعداد بازدید: 2524
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1397/11/28
منبع : درون سازمانی

بلوار خلیج فارس، پروژه‌ای برای ساماندهی چهره ورودی شرق شیراز است

دکترقائدی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک:

بلوار خلیج فارس، پروژه‌ای برای ساماندهی چهره ورودی شرق شیراز است

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز از بهسازی فضای شهری در بلوار خلیج فارس شرق شیراز خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز ، دکتر «نواب قائدی» در بازدید از پروژه بهسازی و ساماندهی بلوار خلیج فارس، ورودی شرق شیراز را یکی از ورودی‌های اصلی شهر برشمرد و اظهار کرد: هویت شهر یکی از مهمترین مباحث منظر شهری است که توجه به آن نقش موثری در بهبود وضعیت مناظرشهری و جلب رضایت شهروندان و مراجعه کنندگان به شهر دارد. 

 وی ادامه داد: از این رو طراحی و بهسازی بلوار خلیج فارس با هدف هویت بخشی به سیما و منظر ورودی شرق شیراز و ساماندهی چهره آن در دستور کار قرار گرفت تا ضمن ایجاد امنیت و آرامش خاطر برای شهروندان، کاری اساسی و اصولی در این معبر مهم و پرتردد شهر شیراز صورت گرفته باشد.

 وی گفت: به رغم اینکه بارها در این محور عملیات روکش آسفالت صورت گرفته ولی وجود مشکلات اساسی در زیرسازی این محور و عدم توجه به آن در طی سالیان گذشته باعث تحمیل هزینه‌های مستمر و زیادی از بابت روکش آسفالت و تراش و ترمیم به شهرداری شده است که علاوه برآن وضعیت نامناسبی را در محور ورودی شرقی که از محورهای اصلی شهر شیراز است ایجاد کرده بود. 

 رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک با بیان اینکه این پروژه به روش روسازی بتنی(RCC) اجرا می‌شود، بیان کرد: با توجه به اینکه محور خلیج فارس درشرق شیراز و در واقع در حوزه آبریز شهر واقع شده، بالا بودن سطح پیزومتریک آب باعث ایجاد مشکلاتی ازجمله فرو نشست و خرابی بستر راه شده بود، که در این راستا بر اساس مطالعات و آزمایشات مختلف صورت گرفته  و با توجه به وضعیت نامناسب زمین بستر پروژه، تمهیدات ویژه‌ای ازجمله اجرای روسازی بتنی مد نظر قرار گرفت تا از پاره‌ای مشکلات که در گذشته شاهد آن بودیم جلوگیری شود.

 وی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی و مطالعات انجام شده، طرح روسازی بتنی در محور خلیج فارس درحال اجراست، با اشاره به این نکته که سعی کردیم در اجرای این پروژه نهایت صرفه جویی صورت پذیرد، گفت: با آزمایش‌های مختلف مشخص شد که نوع خاک این محدوده از شهر از نوع خاک نامرغوب است که این موضوع کار را سخت می‌کرد و عمق خاکبرداری باید بیشتر لحاظ می‌شد و طبیعتا هزینه‌های زیادی را به مجموعه تحمیل می‌کرد که در این خصوص، با لحاظ تمهیدات لازم، و به روش تثبیت بستر با آهک سعی کردیم CBR (ظرفیت باربری) لازم را ایجاد تا استانداردهای زیرسازی راه برای این محور حاصل شود.

 قائدی ادامه داد: باتوجه به اینکه بحث زهکشی بستر راه در پروژه‌های راهسازی مقوله بسیار مهمی است که برای جلوگیری از فرونشست بستر راه باید همواره مدنظر قرارگیرد، عملا زهکشی این معبر از حالت لوله گذاری خارج وجایگزین آن از مصالح طبیعی سنگی که در مقایسه با خرید لوله بسیار مقرون به صرفه است استفاده شده است.

 وی همچنین بااشاره به افزایش قیمت قیر، روسازی بتنی را با توجه به تولید سیمان در کشور کاملا مقرون به صرفه دانست.

 عضو هیات رئیسه و سخنگوی شورای شهر شیراز در ادامه با اشاره به مشخصات فنی پروژه خلیج فارس، بیان کرد: فاز اول این پروژه به طول 2300 متر و به‌صورت دو باند تندرو و کندرو در حال اجراست، که 14ونیم متر عرض تندرو، 12 متر عرض کندرو، 3متر عرض رفوژ، 2متر عرض برای مسیر دوچرخه سواری و عرض 21 متر برای حریم سبز آن در نظر گرفته شده است.

 رئیس کمیسیون عمران شورای شهر با اشاره به لایه‌ها و مصالح به‌کار رفته در این پروژه، تصریح کرد: 20 سانتیمتر تثبیت بستر به‌صورت تثبیت با آهک و شن، اجرای 20 سانتیمتر لایه زهکش دانه بندی شده، اجرای 20سانتیمتر لایه تثبیت بیس با سیمان، اجرای 20 سانتی‌متر لایه RCC و اجرای 5 سانتیمتر لایه توپکا از دیگر مشخصات این پروژه است.

 وی افزایش عمرروسازی، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، کاهش هزینه‌های اجرا، کاهش خرابی‌های روسازی راه بر اثر بارهای اعمال شده، تسهیل در تردد وسایط نقلیه و جلوگیری از خطرات و خسارات ناشی از خرابی بستر راه وهمچنین آرامش خاطر شهروندان را ازجمله مزایای اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: اجرا و اتمام این پروژه بالغ بر 120 میلیارد ریال هزینه در بر خواهد داشت.

 

سخنگوی شورای شهر شیراز مدت زمان اجرای این پروژه را 5 ماهه عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه از نظر آیین نامه‌ای الزاماتی برای اجرای لایه صلب وجود دارد، طبیعتا در بحث کیورینگ لایه‌های زیرسازی، از نظر زمانی تغییراتی لحاظ می‌شود که این موضوع ممکن است باعث شود مدت زمان اجرای این پروژه کمی افزایش یابد.

 

 

 

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.