نطق 19 آذر 97 دکتر نواب قائدی
نویسنده خبر : مدیر سایت    
چهار شنبه 21 آذر 1397
    
تعداد بازدید: 2703
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1397/9/21

نطق 19 آذر 97 دکتر نواب قائدی  

با عرض سلام و احترام خدمت همکاران محترم در شورای اسلامی، شهردار منتخب شورا و معاونین و سایر همکاران پرتلاش مجموعه شهرداری، اصحاب محترم رسانه و سایر حضار گرامی.

در ابتدا هفته حمل‌و‌نقل درون شهری را به همه زحمت‌کشان این عرصه تبریک گفته و آرزوی توفیق روزافزون برای همه آنها دارم. پیش از شروع نطق پیش از دستور خود با موضوع هفته حمل و نقل درون شهری و اشاره به اهم برنامه‌ها، نیازها و مشکلات این حوزه، دو نکته اساسی را متذکر می‌شوم:

اول- لزوم اهتمام به شعار انسان‌محوری شورا و توجه ویژه شهردار منتخب شورا به این شعار و حمایت ویژه از حوزه معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک به عنوان یکی از پایه‌های اصلی تحقق این شعار.

دوم- ارزیابی میزان تحقق این شعار در حوزه معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک از ابتدای انتخاب شهردار محترم تاکنون.

الگوهای کنونی حمل‌ونقل در بسیاری از شهرها و از جمله شهر شیراز، به دلیل اتکای بیش از حد به خودروی شخصی ناپایدار است و این گونه شهرها از اثرات نامطلوب این الگو که ازدحام، آلودگی و به خطر افتادن سلامت شهروندان از جمله عوارض آن می‌باشد، رنج می‌برند. غلبه بر این مشکلات، برنامه‌ای جامع و مدون و اقدامی جدی و عاجل می‌طلبد. بر این اساس، شورای پنجم اسلامی شهر شیراز با شعار انسان‌محوری پا به عرصه نهاد و تمام تلاش خود را در این جهت معطوف نمود؛ هر چند که پروژه‌های نیمه تمام گذشته و همچنین نگرش خودرو محوری القا یافته در بدنه شهرداری، دستیابی به این هدف متعالی را با تاخیر مواجه کرده است. از سویی دیگر، حمل‌و‌نقل و متولی آن در شهرداری که همان معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک می‌باشد، تاکنون چندان مورد توجه مدیران ارشد و کلان شهری قرار نگرفته و به گونه‌ای تاکنون جزء معاونت‌های فرعی شهرداری محسوب شده است. برای برطرف کردن این معضل تلاش‌هایی توسط کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک در یک سال و اندی اخیر انجام شده است. در این راستا، نام‌گذاری هفته منتهی به ۲۶ آذر ماه به نام هفته حمل‌و‌نقل درون شهری، ابتکاری از سوی این کمیسیون بود که در سال گذشته صورت پذیرفت. برنامه‌های این هفته که در سال جاری از فردا آغاز می‌شود، با هدف توجه ویژه به بخش‌های مختلف حوزه حمل‌و‌نقل و بزرگداشت دست‌اندرکاران این حوزه صورت می‌گیرد؛ هر چند که برنامه‌های تدارک دیده شده برای این هفته چه در سال گذشته و چه در سال جاری تاکنون نتوانسته انتظارات این کمیسیون را پاسخگو باشد. همچنین برای تسری دغدغه حمل‌و‌نقل در سطح خرد و شهرداری‌های مناطق، مقرر گردید واحد مستقل حمل‌و‌نقل و ترافیک در هر یک از شهرداری‌های مناطق راه‌اندازی گردد. انتظار می‌رود شهردار منتخب شورا با توجه به نقش بی‌ بدیل حمل‌و‌نقل در تحقق شعار انسان‌محوری این مهم را تحقق بخشد و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی نیز این موضوع را در اولویت خود قرار دهد که متاسفانه تاکنون اقدامی در این راستا انجام نشده است.

برنامه‌ریزی و مدیریت سیستم حمل‌و‌نقل به جهت وجود ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان متعدد و متنوع، مقوله‌ای بسیار گسترده و پیچیده محسوب می‌شود. با این حال به صورت مختصر به بخش‌هایی از آن اشاره می‌نمایم:

در حوزه حمل‌و‌نقل همگانی، تکمیل و توسعه خطوط و ایستگاه‌های قطار شهری، راه‌اندازی خطوطBRT و مسیرهای ویژه اتوبوس، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی، اصلاح خطوط و زمان‌بندی خدمات اتوبوسرانی هماهنگ با مترو و خطوط BRT و ارتقای نظم در خدمات، ساماندهی خدمات تاکسیرانی، بازنگری در خصوصی‌سازی خدمات اتوبوسرانی با محوریت تقویت بخش خصوصی و تلاش برای مطالعه و راه‌اندازی خدمات نوین حمل‌ونقلی همچون تراموا از جمله اقدامات شاخصی است که از ابتدای شورای پنجم تاکنون توسط کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک انجام و پیگیری شده است. امید است بسیاری از این پروژه‌ها در سال جاری عملیاتی شده و در سال آینده شاهد به ثمر نشستن آنها باشیم که بدون تردید جدیت و همراهی بیشتر حوزه معاونت حمل‌و‌نقل را می‌طلبد.
حمل‌و‌نقل غیر موتوری که معطوف به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی می‌باشد، از دیگر بخش‌های مورد تاکید این کمیسیون بوده است. در حوزه دوچرخه‌سواری با نگاه ایجاد یک شیوه حمل‌و‌نقلی جدید، پاک و موثر برای انجام سفرهای درون شهری و نه صرفا با هدف ایجاد تفریح و سرگرمی، پروژه‌های خوبی برنامه‌ریزی شده است. امید است با اهتمام ویژه حوزه معاونت حمل‌و‌نقل، بخشی از ایستگاه‌ها و مسیرهای ویژه دوچرخه تا انتهای سال جاری به بهره‌برداری رسد. برای اجاره دوچرخه به شهروندان نیز به گونه‌ای عمل شده است تا با فراهم کردن سفرهای رایگان، انگیزه استفاده از دوچرخه در شهروندان افزایش یافته و فرهنگ‌سازی لازم صورت پذیرد. در حوزه پیاده‌روی و توسعه آن، پروژه اصلاح خیابان عفیف‌آباد با محوریت عابرین پیاده و با حفظ تردد وسایل‌نقلیه کلید خورده و برنامه‌هایی نیز برای ایجاد پیاده‌راه‌هایی مطابق با استانداردهای جهانی برای سال آینده برنامه‌ریزی شده که اجرای آنها می‌تواند شهر شیراز را به شهری شاخص در حوزه انسان‌محوری تبدیل نماید.
تضمین اجرای صحیح برنامه‌های حمل‌و‌نقلی در گرو آموزش و فرهنگ‌سازی لازم و همچنین رعایت و اعمال قوانین مربوطه به صورت جامع، مستمر و گسترده است. در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی، با وجود انجام برنامه‌های قابل تقدیر، نیاز به یک ساز و کار مدون و برنامه جامع می‌باشد که به عنوان تکلیف بودجه نیز به شهرداری ابلاغ شده ولی متاسفانه تاکنون محقق نشده است. در زمینه اعمال قانون و ایجاد نظم و انضباط حمل‌و‌نقلی که بخش اعظم آن بر عهده پلیس گذاشته شده است، اقدامات ارزنده‌ای در نتیجه تعامل با پلیس محترم صورت گرفته که همچنان نیز با کیفیت و کمیت بیشتر ادامه خواهد یافت. امید است با تحقق قانون الحاق سه تبصره به بند(۱۲) ماده(۴) قانون تشکیل نیروی انتظامی که از مواد قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور است، هماهنگی و تعامل پلیس و شهرداری به حد اعلای خود ارتقا یابد. از سویی دیگر، با توجه به وسعت بسیار زیاد شهر، استفاده از ابزارهای هوشمند برای کنترل و مدیریت سیستم حمل‌و‌نقل شهری اجتناب ناپذیر است. در اینجا لازم است این نکته را متذکر شوم که دوربین‌های هوشمندی متعددی در سطح شهر توسط معاونت حمل‌و‌نقل خریداری و نصب گردیده که عملکرد آنها منوط به همکاری و تعامل پلیس برای اختصاص کد تخلف برای آنها است که بحمدالله تصمیم‌های خوبی نیز اخیرا در این زمینه اتخاذ شده و انشاءالله عملیاتی خواهد شد.
علی‌رغم نیاز مبرم به توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقلی و تلاش این کمیسیون برای ارتقای همه جانبه جایگاه معاونت حمل‌و‌نقل در ساختار شهرداری شیراز، اما متاسفانه این مهم تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است که مصداق بارز آن را می‌توان در اختصاص وجوه به پروژه‌ها و عدم استفاده از نیروهای چابک در بخش‌های مدیریتی این معاونت مشاهده کرد. با وجود گذشت بیش از ۹ ماه از سال جاری،‌ تاکنون تزریق مالی ناچیزی به این معاونت انجام شده که لازم است این مساله بازنگری شده و حمایت‌های بیشتر و بیشتری از این حوزه صورت پذیرد. از سوی دیگر، توجه به سرمایه‌گذار و جذب سرمایه نیز در این حوزه هم امکانش وجود دارد و هم ضرورتش. اما متاسفانه تاکنون به دلیل دنباله‌روی از همان سیاست‌ها و رویه‌های قبلی، این موضوع نیز چندان مورد توجه حوزه معاونت حمل‌و‌نقل قرار نگرفته و پیشرفتی نیز در این زمینه شاهد نبوده‌ایم.
در پایان، امیدوارم در هفته حمل‌و‌نقل سال آینده بسیاری از نیازها، مشکلات و معضلاتی که در این مختصر به آن اشاره کردم برطرف گردیده، پروژه‌های مورد نظر عملیاتی شده و یا به بهره برداری رسیده باشد. دستیابی به این هدف، هم اهتمام و جدیت بیشتر در حوزه معاونت حمل‌و‌نقل را می‌طلبد و هم توجه ویژه شهردار محترم و سایر بخش‌های شهرداری به این معاونت. باشد که به زودی تحقق این هدف را جشن بگیریم.

والسلام‌ عليکم و رحمة الله و برکاته

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.