نطق 11 تیر ماه97 دکتر نواب قائدی
نویسنده خبر : مدیر سایت    
دوشنبه 1 مرداد 1397
    
تعداد بازدید: 2871
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1397/5/1

نطق 11 تیر ماه97 دکتر نواب قائدی 

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم

 

عرض سلام و احترام به همه همکاران گرامی در شورای اسلامی شهر، مدیران و پرسنل پر تلاش شهرداری کلان‌شهر شیراز و اصحاب محترم رسانه. پیشاپیش 14 تیرماه روز شهرداری ها و دهیاریها را به همکاران خدوم مجموعه شهرداری تبریک عرض می نمایم و روز قلم را نیز بر اهالی دلسوز و متعهد قلم که در مسیر حق و حق طلبی قلم می زنند و به معنای واقعی، «نونِ وَالقَلَمِ وَ ما یَسطَرون» را سرلوحه کار خود قرار می دهند تبریک عرض می کنم.

امروز یازدهم تیرماه 97 نطق پیش از دستور خود را با موضوع ضرورت صرفه جویی در مصرف انرژی برق حضورتان ارائه می کنم. سالهاست که موضوع بهینه سازی مصرف انرژی نُقل محافل و نشستهای علمی، پژوهشی، سمینارها و کنگره ها و جلسات مختلف اداری می باشد اما چیزی که در واقعیت شاهد آن بوده ایم افزایش مصرف بی رویه انرژی، پایین رفتن سطح آبهای زیرزمینی، خلق رکورد جهانی در مصارف انرژی بوده است.

محدودیت منابع انرژی به دلیل تجدیدناپذیر بودن آن، استفاده بی رویه از انرژی های فسیلی و افزایش آلودگی زیست محیطی، رشد جمعیت و نیاز به تقاضای بیشتر انرژی، رشد بالای مصرف انرژی به دلیل الگوی ناصحیح مصرف انرژی، عدم وجود سیستم بازیافت انرژی، وجود صنایع و كارخانجات فرسوده، متكی بودن اقتصاد ملی به درآمدهای نفتی و افزایش گازهای گلخانه ای و باران های اسیدی، از مهمترین دلایل ضرورت صرفه جویی در مصرف انرژی و مدیریت مصرف می باشند.

مديريت مصرف به معناي مصرف نكردن نيست بلكه به معنای درست مصرف نمودن و استفاده منطقی از انرژی است. استفاده بهینه از انرژی، نه تنها متضمن استمرار حیات و توسعه پایدار جامعه است بلكه منجر به بقاء انرژی برای همگان و نسل های آتی و مانعی برای تولید و گسترش آلودگی های زیست محیطی ناشی از مصرف نادرست انرژی خواهد بود.

 

 

 

بنابراين كشور ما با 14 ميليون خانوار شهري و روستايي، نيازمند تدويـن و اجراي الگوي مصرف بهينه انرژي در همه بخش ها و ترويـج فرهنـگ استفاده درست از انرژي؛ بخصوص در وسايل انرژي بر خانگي، است تا گذر از فاز توسعه كه در اكثر كشورهاي در حال توسعه با استفاده بي محاباي انرژي وآلودگي محيط زيست انجام مي شود، به حداقل برسد.

در راستای بهینه سازی مصرف انرژی علاوه بر آموزش و ارتقای فرهنگ مصرف شهروندان، انجام اقدامات فني و مهندسي شامل: مميزي انرژي، مديريت بار در صنايع، مديريت مصرف انرژي، بهبود سیستم حمل و نقل و ارتقای کیفی وسايل نقليه، گسترش تکنولوژی و روش هاي نوین در صنعت ساختمان، توسعه صنايع بازيافت، اجرای استاندارد برچسب انرژي و .... نیز ضروری بنظر میرسد.

با توجه به اینکه حدود 40 درصد از مصرف انرژی مربوط به ساختمانها (شامل مصارف خانگی، عمومی و تجاری) می باشد و بیشترین درصد مصرف انرژی در ساختمانها را برق شامل می شود، لذا توجه ویژه به حوزه صنعت ساختمان، استفاده از تکنولوژی های نوین در ساختمانها جهت کاهش مصرف انرژی، هوشمندسازی ساختمانها و نیز اصلاح فرهنگ الگوی مصرف می تواند از مهمترین راهکارها در این زمینه باشد. شهرداری به عنوان متولی ساخت و ساز شهری نقش مؤثری را ایفا می نماید و بایستی در مراحل صدور پروانه ساختمانی و اجرا، سازوکار لازم جهت رعایت اصول فنی و بهداشتی و مخصوصا مبحث 19 مقررات ملی ساختمان را در کلیه ساختمانها پیش بینی نماید.

با توجه به اینکه حدود 80 درصد تمشترکین برق را مشترکین خانگی تشکیل میدهند و از طرف دیگر در استان فارس بیش از 30 درصد مصرف مربوط به مشترکین خانگی است، لذا نهادینه شدن مدیریت مصرف در این بخش جامعه کمک شایانی به اقتصاد ملی، صنعت برق و اقتصاد خانواده دارد.

اما با توجه به موارد مطرح شده، لازم میدانم مواردی را متذکر شوم:

1-با توجه به خشکسالی های اخیر و کاهش بارندگی، انرژی تولیدی واحدهای برق­آبی در سال 97 نسبت به سال 96 حدود 60 درصد کاهش یافته است.

2- در تابستان به علت دمای بالا راندمان نیروگاه ها کاهش پیدا می کند و از طرفی علاوه بر وسایل الکتریکی که در طول سال استفاده میکنیم، سیستم های سرمایشی نیز در مدار قرار میگیرند که توان بالایی دارند و برای ساعت های طولانی مورد استفاده قرار میگیرند.

3-رشد مصرف انرژی برق کشور در سال 96 به حدود 7 درصد رسیده است که در ده سال اخیر بی سابقه بوده است و آمارهای سال 97 نیز نشان از افزایش روزافزون رشد مصرف انرژی نسبت به مدت مشابه سال 96 می باشد.

4-در سالهای اخیر پیک بار مصرف از شب به روز تغییر یافته است و ساعات اوج مصرف از 11 تا 18 می باشد. همچنین در روزهای اخیر میزان مصرف برق از میزان تولیدی برق پیشی گرفته است که با توجه به مصرف روزانه 55 هزار مگاوات در ساعت در کل کشور و با در نظر گرفتن رشد متوسط 5 درصدی بار، به میزان 6500 مگا وات کمبود تولید داریم.

بنابراین با حدود یک میلیون مشترک تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق شیراز که بخش عمده ای از این مشترکین خانگی هستند، می توانیم با اصلاح الگوی مصرف شاهد گذر از پیک بار و کاهش خاموشی باشیم. که در این راستا موارد زیر پیشنهاد می گردد:

1-بام انرژی: با توجه به منابع محدود آبی، سوختهای فسیلی گران و محدود و آلودگی های زیست محیطی ناشی از آن، لزوم استفاده از انرژی تجدیدپذیر و پاک مانند انرژی خورشیدی ضروری بنظر می رسد که در این راستا شهرداری و شرکت برق می توانند اقدامات مشترکی داشته باشند و افرادی که اقدام به تامین برق با استفاده از نصب سلولهای خورشیدی در پشت بام خود می کنند، بسته های تشویقی از قبیل تراکم تشویقی، کاهش عوارض و غیره را برای آنها در نظر بگیرند.

2-با صرفه جویی و مدیریت شهروندان عزیز در حد 10 درصد، می توانیم از پیک بار تابستان به سلامت عبور نماییم و شاهد خاموشی در نقاط مختلف شهر و کشور نباشیم. این مهم با رعایت یکسری نکات ساده قابل دسترسی است. مانند: عدم استفاده از لوازم برقی پر مصرف از قبیل اتو، جارو برقی و ماشین لباسشویی در ساعات پیک – استفاده از لامپهای استاندارد و کم مصرف و خاموش کردن روشنایی غیرضروری- ایجاد سایبان بر روی کولر و روی دور کند قرار دادن درجه کولر- استفاده از وسایل برقی با برچسب انرژی و بازدهی بالا و ....

3-از ریاست محترم شورا استدعا دارم دستور فرمایند در اسرع وقت جلسه مشترکی با شهردار محترم و مدیران شهرداری برگزار شود و پیش بینی های لازم جهت صرفه جویی مصرف برق و مدیریت بهینه آن در ساختمانهای شهرداری و شورای شهر صورت پذیرد.

4-پیشنهاد می گردد شورای اسلامی شهر به عنوان پارلمان محلی طی جلسه ای با سایر ارگانها و ادارات بخصوص روسای بانکها (که استفاده زیادی از سیستمهای سرمایشی دارند) و با حضور مسئولین شرکت برق، راههای کاهش مصرف برق بررسی و اقدامات لازم صورت گیرد.

5-کشاورزان عزیز همکاری لازم را با شرکت برق جهت اجرای طرح فهام انجام دهند. با اجرای این طرح و نصب کنتور هوشمند که به صورت اتوماتیک ساعت 12 تا 16 برق چاههای کشاورزی قطع می شود، تغییرات محسوسی در کاهش نرخ مصرف برق بوجود می آید. سایر عزیزان که هنوز کنتور هوشمند طرح فهام را نصب نکرده اند نیز نسبت به خاموش کردن چاه تلمبه های برقی خود در این ساعات اقدام نمایند که شرکت توزیع برق شیراز و استان فارس نیز تشویق های ویژه ای در این خصوص در نظر گرفته است.

6-طرح جامع نورپردازی و روشنایی اماکن شهری با محوریت مصرف بهینه برق در دستور کار شورای شهر و شهرداری قرار گیرد. هم اکنون در سطح شهر شاهد آلودگی های بصری ناشی از نورپردازی سلیقه ای و روشنایی بی حد و حصر واحدهای تجاری؛ بدون پیروی از الگوی خاصی، می باشیم که به تبع آن مصرف برق را نیز بدنبال خواهد داشت.

7- با تغییر ساعت کاری ادارات می توان به کاهش مصرف برق کمک شایانی کرد.

در پایان لازم است از همکارانم در صنعت برق بابت خدمت رسانی به مردم و تلاشهای بی وقفه در جهت عبور از پیک برق تشکر و قدردانی نمایم و امیدوارم با برنامه ریزی و مدیریت آنها و سایر ارگانها و نهادها، شاهد صرفه جویی در مصرف برق باشیم. همچنین از شهردار محترم و معاونت عمرانی در خصوص پیگیری و سرعت بخشیدن به اجرای پروژه های نیمه تمام تشکر و قدردانی می نمایم. در نهایت اینکه، همکارانم در شهرداری نگرانی از بابت تکلیف بودجه مبنی بر تعدیل نیرو نباشند که این تکلیف با درایت و مدیریت شهردار محترم قابل تحقق است، بدون اینکه امنیت شغلی حتی یک نفر از پرسنل تحت الشعاع قرار گیرد.

«برق جریان زندگی است، آن را بهینه مصرف کنیم.»

وَالسَّلامُ‌ علَيکُم وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُه

 

از   1   رای
10

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.